Fjärrvärmetidningen 1
Tema: IT Dataanalys ska avslöja fel hos värmekund
er Öresundskraft fann att kunderna tyckte prismodellen var krånglig. Men den ändras inte. Istället satsar man på analys av data från kundernas värmeanläggningar, och kontaktar kunder som har driftproblem. D Patrik Hermansson. et har visat sig svårt att påverka fjärrvärmekunderna och deras beteende genom prismodellens utformning. Den upplevs som så krångligt att kunderna har svårt förstå hur de ska agera. Den slutsatsen har man dragit hos Öresundskraft, berättar Patrik Hermansson, som är affärsutvecklare. – så vi kommer inte ändra prismodellen. Det är bättre att vi gör jobbet och blir mer aktiva mot kunderna, säger han. Öresundskraft ska nu ligga steget före kunderna. i teorin har man en klar bild hur det ska gå till. Ännu så länge är man i en utvecklingsfas, i form av ett pilotprojekt ihop en mindre grupp av större värmekunder. Det handlar om dataanalys, liknande ”business intelligence”, som är analys av stora datamängder ur affärsperspektiv. Öresundskraft har utvecklat ett eget verktyg för analysen av kundanläggningarna. På så sätt ska man kunna avslöja avvikelser och driftstörningar, helst innan kunden märker något. Proaktiv kundvård – Då ska vi som fjärrvärmebolag kontakta kunderna, och berätta vilka åtgärder vi tror måste göras. Det kan ju beskrivas som proaktiv kundvård, säger Patrik Hermansson. samarbetet med pilotkunderna går ut på att utveckla dataanalysen, så att den pekar på det verkliga problemet hos kundens fjärrvärme, och inget annat. – nu har vi fokus på att kunna hjälpa större värmekunder, men målet är också villaägare. De ska kunna få en notis i mobilen, att något verkar ha hänt i värmeanläggningen, och att vi kan hjälpa dem. Än så länge sker analysen med mänskligt stöd, men avsikten att den ska ske automaDriftstörningar ska hittas automatiskt Genom automatisk analys av mätdata från fjärrvärmecentraler, ska det bli lättare att i tid avslöja driftstörningar. Forskningsprojektet SeMi ska ta fram analysmetoder, tillsammans med bland annat Halmstads Energi och Miljö. D 16 riFtData finns redan i massor från fjärrvärmens undercentraler, och det är just mängden som gör det svårt att hitta mönster data som avslöjar driftproblem. Därför behövs smartare metoder för att analysera data, berättar anita sant'anna, som är projektledare för fjärrvärmedelen inom projekt seMi, som drivs vid Högskolan i Halmstad. – Man kan inte kolla igenom alla data manuellt. Vi ska hitta sätt att identifiera data, som visar om en undercentral inte reglerar optimalt, säger anita sant'anna. Framför allt är det svårt att hitta småfel, som inte märks på husets värme. Driftdatan ska in i en stor databas, som ska analyseras med hjälp av lämpliga algoritmer, som nu ska utvecklas inom seMi. Den praktiska tillämpningen ska ske hos fjärrvärmebolagen Öresundskraft och Halmstads energi och Miljö. – idag görs inte mycket analys med befintliga data, bara på enskilda kunder men vi ser en otrolig potential med seMi, säger alexander Örning, som ansvarar för fjärrvärmenätet hos Halmstads energi och Miljö. – Vi ska inte bara hitta avvikelser hos kunderna. Vi hoppas även att en automatisk analys ska hitta svagheter i nätet, som begynnande läckor. Vi hoppas även kunna optimera driften med bättre returtemperaturer. Ännu är det vision. seMi drivs som forskningsprojekt, och det kan ta flera år innan man når målet. Men alexander Örning är optimistisk: – Jag tror absolut att analys av datan kan fungera. Vi arbetar även med att få fram liknande analyser av elnätet, tillägger han. ◾ BJÖRN ÅSLUND Anita Sant'Anna. Alexander Örning. Fotnot: SeMi står för Self-Monitoring for Innovation. Fjärrvärmetidningen • Nr 2 • Mars 2017 tiskt, annars blir det inte hanterbart med många värmekunder. – Vi ska skapa algoritmer i mjukvaran, som kan hitta avvikelserna i stora mängder data. Den ska också kunna säga vilken typ av fel det kan vara, berättar Patrik Hermansson. Aktuella problem Vilka problem hos kunderna kan då avslöjas? styrventiler som hängt sig, dåligt injusterade värmesystem och igensatta värmeväxlare, är saker man hittat. Än så länge hämtas data från kundernas debiteringsmätare. På sikt vill man hämta data från fjärrvärmecentralerna, men det kräver troligen att Öresundskraft äger dessa så att de blir rätt tekniskt utrustade. Om detta analysverktyg fungerar bra så kan Öresundskraft tänka sig att sälja det till andra energibolag. Dock är inget sådant beslut taget. ◾ BJÖRN ÅSLUND Samma data – dubbel nytta I Nedan berättar vi om projektet SeMi som också går ut på analysera data från fjärrvärmecentraler. Även där medverkar Öresundskraft. Det är samma kunddata som analyseras, men i SeMi ska man titta på hela fjärrvärmenätet. I detta projekt analyserar Öresundskraft fjärrvärmen i enskilda fastigheter.