Svensk Golf 1
3. RIKTAD REKRYTERING Aktiva medlemmar 2012 10 12
0 2 4 6 8 (tusental) potentiella golfare, säger Mattsson. I sin roll på RF ser han hur tidigare elitinriktade förbund i allt högre grad får upp ögonen även för motionären. – Tennisen är också bred och nu börjar även skidförbundet rikta sig mer mot bredden, men så bred som golfen är fi nns det nog ingen annan sport som är. 10 20 30 40 50 Ålder Hur ska återväxten säkras? PROBLEMET Ålderskurvan över golfmedlemmarna är idag en baktung historia. Mängden är som störst i den äldre halvan av befolkningen. Svensken i genomsnitt är 41 år – golfmedlemmen 48 år. Fem procent av den svenska befolkningen är medlem i en golfklubb, sett över alla åldrar. Högre upp däremot stiger snittet: åtta procent av befolkningen i åldersgruppen 60–69 är golfare. Samtidigt fortsätter juniortappet och 2012 var endast två procent av befolkningen i åldersgruppen 1–21 år aktiva golfare. EXTERNA EXPERTEN Peter Mattsson har varit förbundskapten i golf i både Sverige och England. Idag jobbar han på RF. I sin roll som elitidrottschef på Riksidrottsförbundet kan Peter Mattsson se golfen från ett annat perspektiv, som ”vanlig” golfare och som pappa till tre barn. – Något man slås av som förälder är hur mycket det fi nns att göra för barn. Många idrotter är väldigt bra på att skicka hem brev för att rekrytera barnen till just deras aktivitet. Golfen är inte en av dem… Marknadsföringsviljan skiljer sig mellan svenska klubbar och regioner, men under tiden i England såg Mattsson att det där med marknadsföring inte heller där är klubbarnas starkaste gren. I Englandsfallet spelar det inte så stor roll, eftersom golfen har så stark tradition och spelar en mycket mer central roll, inte minst mediemässigt. Men i det stora hela verkar golfen göra väldigt lite för att locka nya utövare till sig. – Det är nästan tvärtom. Golfen har även där gjort sig svårtillgänglig. Själv hinner han inte spela så mycket golf som han skulle vilja. Men skulle någon klubb lyckas locka hans barn till banan så skulle det ge omedelbart mervärde. – Det är egentligen ganska enkelt: bakom varje barn fi nns det ofta två föräldrar och 60 70 80 90 100 SVENSKA GRAFIKBYRÅN LÖSNINGEN Gunnar Håkansson är generalsekreterare i Svenska Golff örbundet. – Den stora utmaningen när det gäller rekryteringen handlar om juniorer, särskilt damjuniorer. Vi får in nya juniorer, men många slutar efter ganska kort tid. Andra idrotter bygger sin ungdomsverksamhet på att föräldrar ställer upp som ledare. Men eftersom golfen har professionella tränare så har föräldrarna aldrig tagits om hand. De har lämnat sina barn på träningen, kommit tillbaka en timme senare och hämtat dem. Det krävs att föräldrar blir engagerade. Det handlar om att barnen ska hitta glädjen med golfen och ha roligt tillsammans när de tränar. Tekniken kommer senare. Sedan måste klubben även ta hand om juniorer som inte vill tävla. Om Lisa och Lotta är kompisar, och Lisa vill tävla men inte Lotta, så måste de fortfarande kunna träna och spela tillsammans. Men framförallt måste golfen vara en förstasport och lika lockande som hockey och fotboll. »DET ÄR EGENTLIGEN GANSKA ENKELT: BAKOM VARJE BARN FINNS DET OFTA TVÅ FÖRÄLDRAR OCH POTENTIELLA GOLFARE« – Peter Mattsson, elitidrottschef RF – ©ISTOCK PHOTO Antal