Back To School 1
SCHOOL SUMMER 2016 IS OVER-LET´S GET BACK TO WORK
DRIVHUSET HITTAR DRIVNA FÖRETAGARE Text & foto: Hanna Victoria Mörck Hej Erik och Viktor, ni driver tillsammans företaget Uttr. Vad är Uttr? –Uttr är framtidens sätt att sätta guldkant på vardagen. Genom att svara på max 2 minuter långa enkäter i mobiltelefonen får du en digital kupong som du kan visa upp i närmsta kiosk eller café i utbyte mot en kopp kaffe, te eller frukt. Vi håller på att bygga upp vår infrastruktur av belöningspartners till att vara rikstäckande och även infatta till exempel gratis WiFi, dagstidningar, bussbiljetter och kalla drycker. Du får något där du är, när du behöver det. Helt gratis. Ni är två i företaget, hur tycker ni det fungerar? –Fantastiskt, vi har jätteroligt, kan bolla idéer med varandra och dessutom är det skönt att veta att man inte är ensam när man satsar all sin tid åt att segla i okänt vatten. Hur fick ni idén till Uttr? –Under ett studiebesök på Drivhuset fick vi i uppgift att skapa en ny innovation genom att kombinera två branscher. Tankarna gick genast till den väntetid som finns under flygturer. Om resenären kunde fylla i en undersökning och för det få ett äpple tänkte vi att alla skulle fylla i den hellre än att köpa en dyr macka. Ur det konceptet har Uttr utvecklats. Vad var första steget för att ta idén vidare? –Det första vi gjorde var att bolla idén med alla vi träffade. Intresset var stort och vi gjorde en webbenkät för att testa konceptet på en kursutvärdering. De som svarade fick en kopp kaffe från cafeterian i belöning och resulterade i 94 procent svarsfrekvens, till skillnad från tidigare 20 procent. Vilket stöd har ni använt er av? –UIC, Drivhuset, Vinnova, Almi, Handelsbankens Innovationsstiftelse och Connect. Ni har båda studerat. På vilket sätt har studierna spelat roll för er i ert entreprenörskap? –Vi har främst fått bra kontakter genom utbildningen, men Entreprenörskolan har även gett oss en bra insikt i juridik, ekonomi, organisation och affärsstrategi som vi har haft stor hjälp av. 24 BACK TO SCHOOL 2016 Om jag går ut på stan, var kommer jag då hitta Uttr någonstans? – Ja, du hittar oss överallt, vi finns alltid i molnet när du är sugen på något gott. Men rent konkret kommer du att hitta Uttr-klistermärken som utmärker våra samarbetspartners. Var ligger ert fokus just nu? –Knyta till oss fler samarbetspartners, utveckla plattformen, sälja undersökningar och ha riktigt kul! Var hittar ni styrka och drivkraft för företagandet? –Det händer något hela tiden, det blir aldrig tråkigt. Varje handslag, varje nytt ansikte och varje litet framsteg skapar en otrolig drivkraft att ta oss framåt. Känslan är svår att beskriva, ungefär som att dricka energidryck och bli riktigt sugen på att springa till månen. Ni sitter i Drivhusets kontorsmiljö i Uppsala (en kontorsmiljö för start-ups/nya unga företagare), hur fungerar det? –Utan Drivhuset hade vi inte varit i närheten av var vi är idag. På Drivhuset omges vi av fantastiska människor som alltid ställer upp med feedback, hjälp och viktiga kontakter. Det är en fantastisk atmosfär att vistas i. Om ni hade en person framför er nu, som har en idé, vad skulle ni ge han eller henne för råd? –Bekräfta alla hypoteser som gör att du tror att din idé kan fungera. När du har gjort det, är det bara att trycka på gaspedalen – rätt ner i botten. Uttr Marknadsundersökningar, består av grundarna Erik Riddervold Sandberg och Viktor Nordmark. Idén är att göra marknadsundersökningar på ett nytt sätt - snabbt och enkelt. Erik och Viktor driver sitt företag från Drivhusets kontorsmiljö i Uppsala som är en förinkubator för nya unga företagare. Båda har studerat på Uppsala universitet och fick idén på en idégenerering med Drivhuset. Enligt undersökningen Attityd från 2012/13 framkommer att sju av tio studenter kan tänka sig att starta eget och att två av tre redan sitter på en idé som de vill testa. Det är den potentialen hos unga och studenter som Drivhuset vill stödja genom att ge vägledning i hur det går till att starta företag, att ge korta och längre utbildningar och genom att erbjuda mötesplatser. Drivhuset är en nationellt täckande organisation som främst finns i landets större studentstäder, man arbetar fortfarande högskolenära men har breddat målgruppen till unga och studenter. Varje Drivhus har en stark lokal förankring och bidrar till att studenter och unga tar chansen att testa idéer och lotsas in i det lokala innovationssystemet. Några företagare som fått stöd av Drivhuset är Feven Ghirmai med SwedishRed, Sixten Engström med MyCuff, Frida Olsson och Lina Sandén med ReceptSkaparna och Filip Tysander med Daniel Wellington. Några tips från Drivhuset till dig som har en idé 1. Mappa upp och beskriv din idé. Då brukar det bli tydligare vad som är otydligt, vilka frågetecken som finns och hur det går att gå vidare. Använd till exempel verktyget Business Model Canvas. 2. Ta reda på fakta. Red ut alla frågetecken. Googla, fråga eller använd vilken metod du vill, bara du säkerställer att det är fakta du får fram som du kan använda. En bra metod är att testa idén i liten skala och vara aktiv och fråga hur idén funkar för den målgruppen i det första mötet. 3. Ta kontakt med det lokala innovationssystemet och se vilket stöd du kan få. Skapa nätverk med etablerade företagare. Det är alltid bra att lära och söka stöd från någon som redan gått igenom samma resa. 4. Sist men inte minst handlar det ofta om att ta ett steg ut i det okända och chansa. Men om du har mycket fakta på hand så blir steget ut i det okända relativt lätt och kort att ta. Lycka till!