Back To School 1
SCHOOL SUMMER 2016 IS OVER-LET´S GET BACK TO WORK
MICKE ALLÉN,DEN OFRIVILLIGA ARTISTEN, SLÄPPER SITT SJÄLVBETITLADE DEBUTALBUM 6/9. TEXT: TOMAS ANDERSSON WIJ, STOCKHOLM 2 JUNI 2016 Jag minns inte första gången vi träffades, men det måste ha varit i mitten av 80talet. Micke Allén hade flyttat från Helsingfors till Stockholm, och han kände min flickvän. Micke var tio år äldre och skrev fantastiska låtar, som skulle få stor betydelse för mig. Han var den som inspirerade mig att skala av mitt uttryck och göra texterna enklare. Ett par år senare bröt Micke upp från det nya liv han skapat sig i Stockholm, där ryktet om hans musik börjat sprida sig. Han flyttade till den lilla byn Döshult nära Viken i Skåne och gifte sig, men bara några månader efter bröllopet lämnade hans fru honom för en annan. Och Micke bodde kvar i det gamla skruttiga huset på åkern tillsammans med två katter. Om jag var i Skåne eller Köpenhamn brukade jag ringa och fråga om jag fick hälsa på. Och varje gång spelade Micke upp nya fantastiska sånger, som har följt mig sedan dess. Sånger som är både enkla och avancerade, och som går utanför singer-songwriter-klichéerna. Med texter om att lämna sitt hemland och ett strikt religiöst hem, om att göra sig av med uttjänta drömmar och andra människors förväntningar, om att försöka skapa ett liv på egna villkor, utanför allfarlederna. Jag var fast i att alltid söka svar på de frågor som jag själv aldrig skulle ha ställt (ur ”Imorgon”) Det lilla huset i Döshult återkommer i många av låtarna. Jag tänker mig det som en ljus symbol: för livet som trots allt går vidare och för en ovanligt anspråkslös livshållning. Här har vi en människa som, av någon anledning – jag har aldrig fått något riktigt svar av Micke – valt att tacka nej och dra sig undan. Vi var många som hälsade på honom i huset, många musiker och konstnärer, och fantastiska demos började spelas in, som kopierades, spreds och till slut nådde EMI. Micke erbjöds kontrakt och en känd producent, men tackade nej. När jag spelade hans låt ”Nästan nöjd” i P3 på 00talet tog det fart igen, men Micke var fortfarande inte intresserad av någon som helst offentlighet. De senaste tjugo åren har jag, någon gång per år, ringt och tjatat om att han ska spela in sina låtar. I fjol sa han plötsligt ja. Vi träffades med hans basist från de tidiga åren, Sven Lindvall, och satte grunderna på tre dagar. Mickes röst visade sig vara bättre än någonsin. Han har fortsatt att skriva och sjunga under de här åren, för en publik på ungefär tre personer. Han är en briljant musiker som på skivan själv spelar gitarrer, mandola, trummor, banjo och munspel. Som producent har jag velat behålla det intima, enkla och lekfulla soundet från hans tidiga portademos. Och så det finska – den dova malmklangen från öst, det där rakt igenom ocyniska, det på samma gång kärva och naivt romantiska. NYTT ALBUM FRÅN ATMOSPHERE Minneapolis hiphop-hjältar Atmosphere avslöjar detaljerna för sitt sjunde studioalbum Fishing Blues. Det släpptes på Rhymesayers den 12 augusti. Producenten Ant och lyricisten/rapparen Slug har gjort musik ihop som Atmosphere i över tjugo år, de har lyckats att ständigt justera och förbättra sitt uttryck, utan att gå för långt eller spela säkert. Fishing Blues är en samling låtar som både definierar och omdefinierar bandets sound. Albumet innehåller 18 nya spår och gästas av bland andra DOOM, Aesop Rock, Kool Keith och The Grouch. ROME+THÅSTRÖM ROME släppte den 12 augusti nya skivan The Hyperon Machine. Albumet gästas av ingen mindre än Joakim Thåström och innehåller även en cover på FanFanFan. Skivan kommer ut på Trisol Music Group med distribution via Sound Pollution i Sverige. BACK TO SCHOOL 20 1 6 69