Nolltretton 1
SPEL MASTERS OF ANIMA Text: Carl Linné PC, PS4, N
intendo Switch, Xbox One Otto är en glad skapare som inom en snar framtid ska få gifta sig med sin käresta Ana men för att få gifta sig med Ana måste Otto klara av testet för att få bli en riktigt skapare. Nu kanske du undrar vad en skapare är? En skapare är en människa som kan använda sig av den magiska kraften Anima för både goda som onda saker. Med Anima kan skapare skapa guardians av olika slag, men mer om detta lite senare. Det första Otto ska göra när vi får lära känna denna glada filur är att träffa byns mästare för att bli godkänd som officiell skapare och på vägen till templet dyker även ett litet uppdrag upp som går ut på att plocka blommor till sin kära Ana. Väl framme vid templet får Otto göra några enkla test, men mitt under allt testande blir byn överfallen av den onda Zahr. Han har kommit för att kidnappa Ana då hon är en av de kraftigaste skaparna i denna värld och vips så får Otto helt ny skaparstav och får bege sig iväg för att rädda sin käresta. Som man lätt kan förstå av denna förklaring är storyn inte den djupaste utan ytterligare en variant av rädda prinsessan från ondingen och därmed ganska uttjatad så mina förhoppningar låg i stället på att det skulle vara ett bra gameplay. MYSIGT STILISTISK Till en början så är känslan riktigt trevlig i ”Masters of Anima”, grafiken känns sådär mysigt stilistisk, kontrollen är lätt att förstå sig på och det mesta flyter på som det ska. Genom att använda sig av Anima kan Otto skapa guardians, till en början kan man skapa sig små skelett med svärd och sköld men under spelets gång kommer man såklart att lära sig skapa flera olika sorters väktare som man har med sig. En stor del av spelet är såklart fighterna mot Zahrs onda skapelser där det med tiden behövs mer och mer taktik för att klara sig oskadd genom en fight, men även utforskandet får ta mycket plats i spelet. Genom att leta i varje vrå och hörn av världen hittar man uppgraderingar för att få mer Anima, hälsa eller kanske en ny guardian. Självklart kan även Otto gå upp i nivå och då kan man uppgradera både Otto och sina guardians med nya förmågor som till exempel slå hårdare skapa flera guardians eller varför inte undvika ett kraftigt slag med snygg kullerbytta. Allt detta är såklart för att fienderna blir svårare och svårare ju längre in i spelet man kommer det är nästan så att varje fight känns som en bossfight och det gäller att hitta rätt kombination av guardians att använda sig av för att slå ner sin motståndares enorma väktare. Som jag nämnde tidigare är allt till en början riktigt tillfredsställande, men efter ett tag börjar det kännas repetitivt och inte lika intressant som det gjorde i början det känns nästan mer jobbigt när det kommer en fight och snart försöker jag undvika fighter till varje pris… men det går dock inte då man inte kan se vart nästa fight kommer att bli av. Med lite mer variation på fighter och även lite bättre bandesign hade det här kunnat bli riktigt bra, men nu blev det tyvärr bara en liten medioker gäspning. SPELNYHETER GTA 5 ÄR DEN MEST LÖNSAMMA KOMMERSIELLA PRODUKTEN GENOM TIDERNA! Inte ens den mest inkomstbringande filmen någonsin Avatar, som drog in 2,8 miljarder dollar, har någonting att komma med när det gäller GTA 5. Sen spelet släpptes 2013 har det nämligen sålts mer än 90 miljoner exemplar och dragit in 6 miljarder dollar, vilket är snäppet mer än 55 miljarder svenska kronor (enl. växelkurs när detta skrevs). Helt otroligt många spel är det alltså som sålts och att det spelas nästan lika flitigt idag som för fem år sig är ju en bedrift bara det. (CL) LOOT-LÅDOR ÄR GAMBLING Fler och fler länder kommer fram till att de så klassiska loot-lådorna bör klassas som gambling. Det här kommer ju såklart ifrån att man inte vet vad det är man får när man kastar sina slantar på dessa lådor och det blir helt enkelt som att spela på lotto. Senast i raden att klassa dessa lådor som hasardspel är Belgien som tittat på spelen Overwatch, Fifa 18, Counter-Strike: Global Offensive och Star Wars Battlefront II där endast Star Wars klarade sig utan anmärkningar, men då på grund av att dom tagit bort sina “skattkistor”. Om inte lådorna plockas bort från spelen kan straffet bli runt 800.000 euro, samt upp till fem år i finkan (det nämns inte vem som får åka i finkan). (CL) 58 NOLLTRETTON