Printing Friends 1
MAT: ADD/ENDS DE BILLIGA OBJEKTEN ÄR ALLA INKÖPTA
PÅ MÅFÅ I BUTIKER NÄRA DÄR LETA BOR OCH ARBETAR. N är insåg du att du var kreativt lagd som person? När jag var rätt ung, jag brukade göra mina egna leksaker och böcker. Mina föräldrar brukade ge mig utslitna kläder som jag klippte isär och tejpade ihop till olika karaktärer. Jag spenderade mesta delen av min tid med att göra egna leksaker att leka med istället för att be om nya. Jag lade också ner mycket tid på att organisera, flytta omkring och sortera mina leksaker istället för att leka med dem. Mitt lekande med dockor handlade mycket om att göra möbler av näsdukslådor och toapappersrullar – jag tror inte ens att jag lekte med dockorna i slutändan eftersom jag var så upptagen med att bygga kartongsoffor och cylinderformade stolar. Att växa upp som ensambarn på landet fick mig att fantisera kring min omgivning och uppmuntrade mig att tänka annorlunda kring saker jag annars hade tagit för givet. F Det känns lite som att man tar ett kliv in i ett knäppt parallellt universum när tittar igenom dina verk. Är din kreativa process lika lekfull som resultatet? Jag vill ha det på det viset så mycket som det bara går – jag älskar att experimentera med olika medier och brukar oftast testa några grejer på förhand för att undersöka att jag gör det på rätt sätt. Oavsett vad, så behöver jag en lös plan för att kunna utföra något, men det är berikande att lämna plats för att kunna göra fel. Jag försöker att hålla mina projekt otroligt fysiska genom rekvisitabygge, styling och foto, och även om det hela behöver slutföras på datorn, är det bättre att hålla sig så mycket som möjligt till kameran istället för att lägga extra tid på redigering i efterhand. Jag föredrar också att välja material baserat på en lös idé jag kanske redan har, och sedan bygga in andra saker och låta skissen anpassas allt eftersom. Självklart behöver vissa projekt mer struktur än andra, och i så fall är min process mer rigid och förutbestämd. Oavsett så har jag kul under varje steg på vägen. Vad gör du när du kör fast? När jag kör fast så hjälper det att gå på promenader – ett miljöombyte är nödvändigt för att uppmuntra nya idéer och känslor som blivit provocerade av distraktion. Annars pratar jag med min partner, Wade – som ofta jobbar på andra projekt än vad jag gör – för att få ett nytt perspektiv. 23 Att växa upp som ensambarn på landet fick mig att fantisera kring min omgivning och uppmuntrade mig att tänka annorlunda kring saker jag annars hade tagit för givet. Frukter, händer och klara färger är alla återkommande element i dina projekt. Blir du någonsin trött på din egen stil? Det känns som att jag bara är i början av att fatta vad min stil verkligen är. Med varje projekt jag gör så introducerar jag ett nytt element som jag kan addera till min kreativa verktygslåda. Jag älskar att använda mig av färg och kontraster mellan det vardagliga och det mirakulösa. Färgkombinationer har alltid varit en av mina stora tillgångar och jag har varit fascinerad av dess emotionella och matematiska kapacitet sedan jag gick på en Josef Albers-inspirerad kurs när jag pluggade på universitetet. Händer och frukt har också varit ett roligt sätt att addera något inkonsekvent och bristande, eftersom de inte alltid kan placeras in perfekt i kompositionen. Men för att vara ärlig dock så tror jag att frukt har gjort sitt för mig – jag pushar mig själv att jobba med någonting nytt, något som kanske lutar mindre åt mat. Jag skulle inte kalla det för att vara trött på min stil utan mer en känsla av växande nyfikenhet att utforska andra material. Var kommer namnet till projektet Add/Ends från? Namnet kom faktiskt från en låt av When Saints Go Machine – jag lyssnade nonstop på albumet Konkylie och behövde DanagårdLiTHO 2014