Printing Friends 1
HEJ: YAH-LENG YU Berätta mer om uniformerna, var
det givet från början att göra en egen take på jockey-outfiten? Egentligen ville vi inte göra en jockeyuniform. I själva verket ville vi göra något som var mer ”fashion” då de flesta restauranger klär sin personal i svart från topp till tå i skjorta eller t-shirt. Allt som görs är väldigt standardiserat och det finns sällan något hjärta i brandingen. Vi ville göra mer än så. Hay Market har olika grupper av personal med olika funktioner – serveringspersonal, kundtjänst och de som samlar in pengar från gäster som spelar på hästar medan de äter. Det första vi visste var att vi ville designa en uniform som en vanlig restaurang inte skulle göra. Vi tog inspiration från den viktorianska perioden – från tidningsbudets knickerbyxor, hängslena, det skotskrutiga mönstret, filttyget, de höga strumporna och gubbskorna. Vi visste också att vi ville branda uniformen på ett coolt sätt, så vi placerade loggan, som är en typografisk broderad lapp, på en oförutsägbart del av uniformen. Lappen är inspirerad av klädoch rock-märken som hittats i traditionella brittiska arméjackor. Avslutningsvis, vad borde man tänka på när man ska göra en identitet för en restaurang? Var djärv och föreslå idéer som är annorlunda och ogjorda, följ inte bara efter eller acceptera vad som redan är gjort eller vad som är standard. PERSONALENS UNISEX-UNIFORMER MED KNICKERS OCH KNÄSTRUMPOR ÄR EN FLIRT MED 30-TALETS TIDNINGSBUD. P 46 Printing Friends Nr. 08