Printing Friends 1
HEJ: ÁRON FILKEY DET VAR MER INSTINKT SOM LÅG BAK
OM DE HÄR BILDERNA ÄN KONCEPTUELLT TÄNKANDE. D itt projekt Orkeny Fesztival är en hyllning till István Örkény. Vad är det med hans skrivande som drar dig till honom? Det var faktiskt ett projekt som alla i min klass på universitetet fick göra under vårt sista bachelor-år. Jag har alltid varit besatt av István Örkénys verk. Det ger tillbaka till vårt vardagliga liv och våra känslor här i Ungern. De är också väldigt samtida så jag kunde lätt relatera till hans verk. Eftersom hans stil är väldigt abstrakt, kan man se världen från olika perspektiv när man läser hans romaner. När man läser om projektet står det att festivalen är fiktiv. Vad hade vi kunnat förvänta oss av den om den hade gjorts på riktigt? När vi började jobba på projektet verkade kunden väldigt seriös. Hela eventet blev nästan av. Om det hade blivit det, hade det varit ett konstfestivalkoncept med föreläsninger, litteratur, filmvisningar och utställningar som planerades att byggas runt arvet från István Örkény. Festivalen skulle ha hållits till ära av hans hundraårsdag. Vad är mest utmanande när det kommer till att avbilda mat? Jag skulle säga att få något att se fräscht ut och att jobba snabbt. Eftersom vi inte använde oss av en matstylist för Orkeny Fesztival insåg jag att vi behövde plåta allt väldigt snabbt innan maten blev dålig. Det var mer instinkt som låg bakom de här bilderna än konceptuellt tänkande – det kanske kom utifrån matens natur? Hur mycket retusch ingick i efterarbetet? Vi höll retuscheringen på en minimal nivå. Det är bara färgmanipulation och lite ytbehandling. Hela installationen byggde vi för hand i min lägenhet, vi använde oss inte ens av en riktig studio. Det återspeglar också på något sätt enkelheten och råheten i Örkénys stil. Du har bott och verkat i både Berlin och Budapest. Vilken stad inspirerar dig mest och vad har du lärt dig av den? Jag kan inte riktigt bestämma mig. Budapest ger mig på något sätt tillräckligt med jobb nuförtiden och det är lätt att leva där. De flesta av mina kreativa partners är där, men sedan jag pluggade i Berlin har jag också fått en inbjudan om att jobba med en designstudio där. Många gamla klasskompisar från Berlin är också väldigt öppna för att samarbeta. Jag reser dit så ofta jag kan eftersom den platsen verkligen är inspirerande. En av de mest inspirerande aspekterna är enkelheten i folks sätt att tänka kring design där. Det var där jag lärde mig mest av det buller vi skapar i den här världen. Jag, som grafisk designer, borde verkligen oroa mig mer om den visuella föroreningen också. Du och fotografen Mate Moro har jobbat tätt ihop på flera projekt. Vad är den största fördelen med att jobba med samma människor över åren? Det bästa med att jobba med samma person under en längre tid är att du kan räkna med någons visuella språk, tänkande och tekniska färdigheter. Vi stimulerade varandra och lärde av varandra. Det är också intressant att se processen hur vi började jobba ihop på universitetet och var vi är nu. Det inspirerar mig att jobba tillsammans med någon eftersom jag tror att man kan åstadkomma mycket mer i ett samarbete. Det är också värt att notera att vi lärde oss det mesta ihop vilket gav oss en bra grund för vår jobbrelation. Har du några nya personliga projekt i rockärmen? Mitt senaste projekt var mitt examensarbete i juni 2014. Det är ett projekt som hjälper mig tänka mer konceptuellt och fotona kommer jag kunna använda som studier för mitt framtida mera kundbaserade arbete. Det är ett projekt som jag vill förbättra mer och göra en handbok utifrån, en handbok för mig själv för att se vad jag lärt mig om min primära uppfattning. Árons fotoprojektet hittar du på: aronfilkey.com/look_as_if P DET KANSKE KOM FRÅN UTIFRÅN MATENS NATUR? 36 Printing Friends Nr. 08