Nöjesnytt Jönköping 1
frossa i film & serier När man av en eller annan
anledning måste stanna hemma och inte kan, eller orkar, göra något annat än att ligga i soffan så måste man ha lite förströelse för att inte gå under av leda. Nöjesnytt har därför listat några av de bästa tv-serierna och filmerna just nu. FILMER CAT PERSON (iTUNES/SF ANYTIME) Cat Person är, i likhet med tv-serien Patriot ovan, inte riktig vad man först tror att den är. Filmen bygger på en novell av Kristen Roupenian som publicerades i The New Yorker 2017, innan den blev viral på nätet. På ett ytligt plan handlar det om svårigheterna i att hitta den ”rätte”, oavsett om det är på nätet eller i verkliga livet, och huruvida man kan lita på folk man inte känner. Men Cat Person går djupare än så och benar i det mänskliga, eller kanske framför allt manliga, psyket och hur vi egentligen gör när vi väljer vem vi vill tycka om – och lita på. Twisten här ligger i att filmen till en början närmast är en romantisk komedi, bara för att glida in i någonting mycket, mycket mörkare och mer skrämmande. Udda, men väldigt bra. AVGRUNDEN (iTUNES/SF ANYTIME) Det här säger kanske mer om mig än jag vill erkänna, men det känns faktiskt kul att kunna rekommendera en svensk action-/katastrof-rulle utan att behöva skämmas. Filmen tar avstamp i ett högst verkligt katastrofscenario, nämligen att de enorma gruvorna runt Kiruna börjar rasa samman. Som bekant håller man på att flytta Kirunas hela stadskärna till en ny plats och Avgrunden ger en otäckt tydlig bild av vad som skulle kunna hända, om det värsta skulle hända. Avgrundens största förtjänst är att den inte står och faller med sina katastrof- eller actionscener – där är amerikanerna, och till och med norrmännen mil före oss – utan låter karaktärerna och deras förhållanden stå i centrum. Tuva Novotny är skitbra i huvudrollen och Richard Holms regi är föredömlig. DUMB MONEY – THE GAME STOP STORY (iTUNES/SF ANYTIME) Money rules och Wall Street och New York-börsen är själva symbolen för hur någonting vi varken kan se eller påverka (?) styr skeendena i världen. Men, 2020, mitt i pandemin, märker finansanalytikern Keith Gill hur spelkedjan Game Stops aktie sjunker dramatiskt och han bestämmer sig för att satsa allt han har på att rädda den. Han delar med sig av sin strategi på nätet och inom kort har Gill tillsammans med 46 | nöjesnytt tusentals andra vanliga människor lurat hela Wall Street och gjort Game Stop till världens hetaste aktie. Ni minns det säkert. Det var väl bara en tidsfråga innan det skulle bli film av denna makalösa historia och Dumb Money är en väldigt rolig, om än ytlig inblick i hur det gick till. Om man kan stå ut med Pete Davidson kan man se både Nick Offerman, America Ferrera och Seth Rogen i dråpliga roller. TV-SERIER TRUE DETECTIVE: SÄSONG 4 (HBO MAX) Säsong 1 av True Detective är något av det bästa som någonsin sänts i tv-historien. Säsong 2 visade sig vara en högst tillfällig svacka, då tredje säsongen nästan nådde upp till samma nivå som första. När det nu är dags för fjärde vändan är det mycket som är nytt: skaparen och hjärana bakom serien, Nic Pizzolato, har tagit ett steg tillbaka och fungerar nu enbart som exekutiv producent, och istället för råbarkade, trasiga män i huvudrollerna tar Jodie Foster framsätet. Och som hon gör det. Säsong fyra är nästan mer en skräckserie än en thriller – med tydliga paralleller till klassiker som När Lammen Tystnar (så klart), Seven och, faktiskt, 40 Days of Night. I skrivande stund har serien inte sänts klart, men om inte slutet är fullständigt åt helvete kommer säsong 4 segla upp som den näst bästa. PATRIOT (PRIME) Ibland måste man chansa. I en stund av total idétorka och inspiration för nya serier eller filmer satte jag på Patriot på Prime. Den beskrevs i korta ordalag som en slags konspirationsthriller, men redan en kvart in i första avsnittet förstod jag att det här var någonting helt annat. Med sanslöst smart och skruvad humor får vi följa spionen John Tavner när han tillsammans med en högst hemlig statlig byrå försöker förhindra att Iran skaffar kärnvapen. Själva ramhistorien är dock sekundär; det här är dialog- och situationsbaserad komedi på allra högsta nivå, med oväntade vändningar, lika uppfuckade som trovärdiga karaktärer och – en huvudkaraktär som är en aningens för ärlig trubadur. Det är absurt, välskrivet, vanvettigt roligt och mitt i alltihop faktiskt också spännande. FOOL ME ONCE - SANNINGEN (NETFLIX) Säga vad man vill om Harlan Coben, men han vet hur man skruvar till en historia. Det finns ett otal Coben-filmatiseringar, dessutom på ett otal olika språk, och nyligen skrev Netflix nytt kontrakt med den amerikanske bästsäljarförfattaren på fem nya tv-serier för streamingtjänstens räkning. Mycket är tack vare Fool Me Onces framgångar, och serien är en av de absoluta bästa Coben-historierna som filmatiserats. Michelle Keegan är inte bara för snygg för att titta på, hon är dessutom alldeles utmärkt i huvudrollen. Och för en gångs skull håller birollerna hög klass rakt igenom. Varje avsnitt har (så klart) en rejäl cliffhanger, vilket gör att det är hart när omöjligt att sluta kolla. Plus också för det raffinerade slutet. CRIMINAL RECORD (APPLE TV+) Peter Capaldi (The Devil’s Hour, Local Hero, Doctor Who) är en baddare på att spela sympatisk och osympatisk på samma gång. I Criminal Record spelar han en kriminalkommissarie som har mer än ett skelett i garderoben och han lyckas med konststycket att få en att både älska och hata honom. I övrigt är Criminal Record ett alldeles förträffligt kriminaldrama, där framför allt Cush Jumbo imponerar och där man på ett fiffigt sätt vänder på klassiska könsroller. Även om det är många trådar och personer att hålla reda på känns serien aldrig rörig eller splittrad, och ju längre in man kommer i den, desto mer vill man veta hur det går. Extra skönt med en krimserie som INTE bygger på ett verkligt fall. Känns som att det börjar gå lite inflation i det. MASTERS OF THE AIR (APPLE TV+) När jag fick höra att Steven Spielberg skulle komma med en ny serie om andra världskriget var jag tvungen att se om hans båda tidigare mästerverk i genren, Band of Brothers och The Pacific, för att se om de fortfarande höll. Det gjorde det. Och nu är alltså Masters of the Air här, producerad av Spielberg och Tom Hanks och med tillgång till all den nya filmteknik som inte fanns tidigare. Om det håller, då? Jodå, det kan man väl nästan påstå. Spielberg kan historieberättande, han kan filmkonst och han kan andra världskriget och SJÄLVKLART är det här heeeelt omistlig TV. Jag skulle vilja påstå att det är värt att skaffa Apple TV+ bara för Masters of the Air. I TEXT: OLA KARLSSON