Nordisk Energi 1
Nyheter Start för Totals stora gasprojekt Franska
Totals har nu haft officiell start av ett nytt gasprojekt i närheten av de brittiska Shetlandsöarna. Gasanläggningen som öppnades i Shetland, som är i Storbritanniens nordligaste utpost, har kostat 4,4 miljarder euro att bygga. Anläggningen började testdriften med bearbetning av gas från fälten Laggan - Tormore redan den 7 februari. Sedan dess har produktionen nått sin fulla kapacitet av 14 000 kubikmeter eller 90 000 fat oljeekvivalenter per dag. Fyndplatsernas kapacitet beräknas ebba ut först efter cirka 20 år. Den skotska Nordsjöolje- och gassektorn har pendlat upp och ner efter oljeprisets djupdykning sedan mitten av 2014, vilket ledde till att den brittiska regeringen sänkte skatterna för industrin. Amber Rudd, ministern med ansvar för frågor om energi och klimatförändringar, betecknar invigningen av Shetlandsprojektet som ”ett bevis på förtroende”. Enligt honom utgör Nordsjöoljan och gasen en avgörande del av Storbritanniens energimix. – Vi är till 100 procent förpliktade att hjälpa vår olje- och gasindustri så att branschen förmår att dra till sig investeringar, frigöra ny potential och förbli konkurrenskraftiga, sade Amber Rudd. Exploateringsområdet Laggan - Tormore ligger runt 125 kilometer nordväst om Shetland. Anläggningen beräknas kunna ge åtta procent av Storbritanniens dagliga gasbehov och öppna upp för ytterligare utveckling i området. Fälten bedrivs av franska Total och dess juniorpartner Dong Energy och det brittiska energibolaget SSE, båda med 20 procents projektandel. Gasen behandlas i en anläggning på Shetlandsöarna innan den bearbetade gasen leds in i Storbritanniens stamnät. Öarna ligger cirka 165 kilometer nordost om det skotska fastlandet. Total gör gällande att projektets alla byggnader och konstruktioner tillsammans med en arbetsstyrka på 2 500 personer, var Storbritanniens största byggprojekt sedan OS i London 2012. www.jumo.se Temperatur Branschlösningar för temperaturmätning JUMO Mät- och Reglerteknik AB, Tel: +46 42 38 62 80, E-mail: info.se@jumo.net 10 Nordisk Energi Svebio menar att regeringen bör ompröva elbusspremien. Svebio kritiska till stöd till elbussar I dag drivs två tredjedelar av alla bussar i svensk kollektivtrafik med miljövänliga biodrivmedel som biogas, biodiesel och etanol. Nu vill regeringen under de närmaste åren satsa 450 miljoner kronor av skattemedel på subventioner till elbussar. Svebio är kritiska mot beslutet. – Risken är stor att elbussarna slår ut många av de miljöbussar som redan finns på våra gator och vägar. Man byter miljöbuss mot miljöbuss med mycket begränsad klimatnytta, men till stor kostnad för statskassan, säger Gustav Melin, vd för Svebio. Regeringen föreslog premien i budgeten för 2016, men det är först nu som detaljreglerna ska bestämmas. – Regeringen bör ompröva den här elbusspremien inför höstens budgetförhandlingar. Vi kan använda klimatpengar på ett effektivare sätt. Elpriset är mycket lågt och elbussarna borde kunna konkurrera på marknadsmässiga villkor. Staten bör i första hand arbeta med generella styrmedel och undvika att ge direkta subventioner, säger Gustav Melin. Foto: Total Foto: Volvo