AMES 1
KRÖNIKA Almedalen – samlad arena för näringsliv o
ch politik Om knappt en månad går startskottet för årets upplaga av den berömda så kallade Almedalsveckan. Politiker, beslutsfattare och näringslivsrepresentanter får helt plötsligt den lilla, pittoreska medeltidsidyllen Visby att framstå som om inte världens, så åtminstone Sveriges centrum. För allt svenskt medialt fokus ligger just denna vecka på vad som sägs, inte sägs, görs, tycks och låter i de vindlande gränderna i Visby. Varje år satsas mycket tid, energi och pengar på att skapa de vassaste, mest intressanta och publikfriande eventen, eftersom allt handlar om att få ut sitt budskap till rätt publik. Och budskap finns det säkert lika många som event, dryga tre tusen ett år som detta. Varje år kommer också, lika obligatoriskt, de kritiska frågorna kring varför så mycket pengar och tid ska läggas på att vara med i Almedalen, pengar som gärna kunde fylla andra hål i en kommunal budget eller ett företags kassa. OCH VISST KAN man fundera på varför man valt just en liten, glesbefolkad ö dit det endast går att ta sig med flyg eller båt. En ö som tampas med brist på dricksvatten och vars lilla huvudort hela denna intensiva vecka lider av akut växtvärk. Folk bor på de mest underliga platser till ibland absurda priser – inne i stan, utanför stan eller långt ute på andra delar av ön. Ändå vill alla hit. Varför? Att ön blev mötesplatsen för detta årliga mega-event är enbart slump. Föga visste väl dåvarande utbildningsminister Olof Palme vad hans tal från ett lastbilsflak 1968 skulle få för framtida konsekvenser för Gotland och Visby. Det som under åren kom att bli en mötesplats för politikerna, har under det senaste dryga decenniet vuxit till att bli Sveriges största nätverksplats. För det är det mänskliga mötet folk vill åt. Man vill träffas - under trevliga former - för att utbyta tankar och åsikter, debattera, fundera, diskutera, filosofera kring hur vi kan göra Sverige lite bättre. FÖR OSS ÄR det självklart att näringslivet har en central roll att spela i sådana samtal och utbyten. Därför är det naturligt att Östsvenska Handelskammaren, med våra drygt 800 medlemsföretag, ingår i den östsvenska satsningen för att profilera vår region, East Sweden. På East Sweden Arena finns vi på plats för att delge vår syn och försöka vinna gehör i frågor vi menar är av stor vikt för samhället i allmänhet och näringslivet i synnerhet. Att projekt Ostlänken genomförs i tid, enligt plan och på ett innovativt och hållbart sätt är en sådan fråga. Att Sveriges kommande regionindelning bör ta sin utgångspunkt i funktionella stråk och regioner, inte administrativa gränser, är en annan. Första veckan i juli är det i Almedalen det händer. Välkommen med oss till East Sweden Arena -hoppas vi ses i vimlet! n ANNA LÖVHEIM Näringspolitisk chef Östsvenska Handelskammaren En lokal att utvecklas med Mitt i Industrilandskapet i Norrköping ligger Gamla Bron, ett spinneri från 1892 som i dag är en modern kontorsfastighet. Här finns just nu en ledig lokal på 597 kvm. Fastigheten är bara en av flera exempel där vi ser till att lokalerna utvecklas med tiden och tillsammans med vår hyresgäst. Med varje hyresgäst skapar vi en intelligent lokal med modern och miljösmart teknik där ytorna optimeras efter behoven och lokalens förutsättningar. Välkommen till Lundbergs. Kontakta: Fredrik Ljung fredrik.ljung@lundbergs.se 0709-21 65 66 www.lundbergs.se 11