Hemma Hos 3/2015 1
byggbonus Under partikongressen i Västerås gjorde
två ministrar besök till bygget av Mimers trähus på Öster Mälarstrand. Från vänster Jens Erneholt, VD, E3 Construction, Mikael Söderberg, affärs- och fastighetsutvecklingschef, Mimer, Mikael Damberg, närings- och innovationsminister, Magdalena Andersson, finansminister, Eva Favaro, kommunikationschef, Mimer, Anders Teljebäck, kommunstyrelsens ordförande, Lars Korkman, styrelseordförande, Mimer och Anders Nordstrand, VD, Mimer. Hur ser socialdemokraterna på vikten av en fungerande flyttkedja och har man några planer att smörja den genom att ta bort kravet på kontantinsats och kapitalvinstskatt – som kritiker hävdar hindrar den rörliga bostadsmarknaden? – Bostadsbristen kan bara lösas med fler bostäder, som ökar rörligheten på bostadsmarknaden. Nyproduktionen av både flerbostadshus och småhus är därför avgörande för att möjliggöra flyttkedjor. Särskilt viktigt är det att komma i gång med byggandet av framförallt små hyresrätter. Därigenom kan unga komma in på bostadsmarknaden och äldre som vill lämna sin villa kan få en mindre lägenhet. – Vår utgångspunkt är att större förändringar av skattereglerna inom boendesektorn ska vara föremål för breda blocköverskridande uppgörelser. Det nya forskningsprojektet ”Nyttan med allmännyttan” (på uppdrag av branschorganisationen Sabo) visar att de kommunala bostadsföretagen skulle kunna bygga mycket mer om Hyresrätten är viktig för att ungdomarna ska kunna flytta hemifrån. kommunernas hantering av bygglov snabbades upp och överklagandeprocesserna kortades. Hur ska man komma till rätta med dessa hinder? – Socialdemokratiskt styrda kommuner kommer att intensifiera sina ansträngningar för att korta handläggnings- och tillståndsprocesser för dem som vill bygga, detaljplanera mer mark, se till att anvisad mark bebyggs skyndsamt och samarbeta över kommungränser för att stärka den regionala arbetsmarknaden. Det samma ska gälla statliga myndigheter. Länsstyrelserna ska ges ett tydligt uppdrag att stimulera och arbeta konstruktivt i processer för nybyggnation. – Vi vill också förkorta instanskedjan för detaljplaner och områdesbestämmelser och därigenom effektivisera byggprocessen utan att riskera rättssäkerheten eller det demokratiska inflytandet över stadsutvecklingen. Bristen på mark uppges ofta som ett av de största hindren för bostadsbyggande. Det är helt enkelt ont om byggbar mark på grund av de restriktioner som finns. Har ni planerat åtgärder som kan förenkla och snabba upp möjligheterna att få fram byggbar mark? – Investeringar i infrastruktur ska användas strategiskt för att skapa nya bostadsområden. Staten bör göra en översyn av sitt egna markinnehav och samordna riksintressen för att frigöra mer mark. Staten och kommunerna ska också ta sitt ansvar genom att se över hur man kan använda sitt markinnehav till bostadsbyggande med särskilt fokus på personer med vanliga inkomster. – Regeringen introducerar i budgetpropositionen för 2016 en byggbonus till kommuner som genom ett ökat byggande bidrar till att minska bostadsbristen. För att öka bostadsbyggandet måste mer mark göras tillgänglig för bostadsbyggande. I budgetpropositionen finns därför förslag om stöd till kommunerna för marksanering. För att ta del av stödet måste kommunen använda den sanerade marken för bostadsbyggande. • TEXT: LARS ABELIN NR 3–2015. HEMMA HOS | 13