Hemma Hos 3/2015 1
KONST Samarbete om offentlig konst Mimer har star
tat samarbete med Västerås konstmuseum för att konstnärligt gestalta nya byggprojekt. Först ut är Mesanseglet på Öster Mälarstrand. – Det är jättespännande och det är positivt att Mimer vill skapa hemhörighet även utanför bostaden, säger Lina Ahtola på konstmuseet. En bra dag börjar hemma, är ju Mimers devis. En bra dag fortsätter även utanför hemmet, skulle kunna vara en fortsättning, för Mimer avsätter cirka 1 procent av budgeten för varje nytt bostadsbygge åt just konstnärlig utsmyckning och gestaltning av trappuppgångar och den nära utemiljön. Hittills har Mimer skött konstsatsningen i egen regi. Men sedan i våras har man ett samarbete med Västerås konstmuseum som nu ansvarar för att ta fram passande konstverk. Spindeln i nätet är Lina Ahtola, som är ansvarig för all offentlig konst i Västerås stad Sara av Anne-Karin Furunes, 2010, står på Aseatorget. Perforerat stål/rostfri plåt. och som sedan 2013 innehar den då nyinrättade tjänsten intendent för offentlig konst. I VÄSTERÅS FINNS över 300 offentliga konstverk, av dem är drygt 100 innanför cityringen. Det första placerades redan 1864 i Vasaparken – bysten av kung Gustav Vasa (1523–1560). Lina Ahtola vill gärna lyfta betydelsen av konst i det offentliga rummet: – Det offentliga rummet har ändrats, nu är det mycket reklam och trafikskyltar som hela tiden vill oss något. Konst ger ett alternativ, en annan upplevelse, det kan vara vila eller energi. Det är skönt att mötas av något som inte kräver någon motprestation. – Offentlig konst skapar en identitet för en plats och ett sätt att visa omsorg, en vilja att ta hand om platsen som ger olika värden. Konsten berör och får oss att reflektera, reagera och känna. Efter en tid blir verken även en del, och ger en bild, av staden. Ett bra exempel på det är asea-strömmen av BG Broström på Stora torget. DET ÄR MYCKET att tänka på när det gäller ny offentlig konst, menar Lina Ahtola. Hänsyn måste bland annat tas till platsens historia och funktion, klimat, belysning, markbeläggning, hur folk rör sig på platsen, hållbarhet mot tidens tand, hur verket lätt kan rengöras och hur det passar in gentemot platsens befintliga arkitektur. I uppdraget från Mimer är Lina Ahtola projektledare och tar in konstkonsulter för olika nybyggnadsprojekt. – Det mest ideala är att vi komKonstkonsulent Linda Wallenberg diskuterar Mimers utsmyckning med Lina Ahtola på konstmuseet. 8 | HEMMA HOS. NR 3–2015 mer in tidigt i processen redan på planeringsstadiet så att konsten ges en tydlig plats som en del av området. Utifrån ett för platsen unikt konstprogram beställer vi därefter nya verk från konstnärer eller tar fram