Hemma Hos 3/2015 1
befintliga verk som passar i miljön. Länsmuseets
första uppdrag är Mesanseglet på Öster Mälarstrand, där Mimer bygger Västerås högsta trähus i sex våningar med plats för 53 lägenheter. KONSTKONSULTEN LINDA WALLENBERG är anlitad av konstmuseet för att arbeta med Mesanseglet. – Här gäller det att införliva redan färdiga konstverk, säger Linda. Huset var redan färdiggestaltat och bygget i gång, så vi koncentrerade oss på vilka platser konsten kan ges utrymme. Hela området är en byggplats, med många hus som håller på att uppföras. Eftersom det är så råddigt utomhus valde vi att jobba med konst i de tre trapphusen. – Det blev naturligt att jobba med en idéram kring trä, eftersom huset byggs med trästomme och har en träfasad. Jag har valt ut tre färdiga verk av tre olika konstnärer. Dessa Statyhundarna av Sonia Pettersson kan du se på Mimers område på Östermalmsgatan. ska nu integreras i trapphusen tillsammans med färgsättning på väggar och dörrar. – Det ena verket knyter an till trähantverk med abstrakta cirkelformade bilder av trä, det andra handlar om frön och den möjlighet som träd inrymmer för föryngring, det tredje kretsar kring trädens löv som kan tolkas som förgänglighet och hållbarhet. BÅDE LINA AHTOLA och Linda Wallenberg framhåller det positiva i att Mimer satsar på konst i sina områden, vare sig det rör sig om offentlig konst på gårdarna eller om ”halvoffentlig” i trapphusen. – Det visar att Mimer har ett långsiktigt engagemang i platserna även efter det att fastigheterna uppförts, säger Lina Ahtola. Dessutom blir områdena mer attraktiva. • TEXT: LARS ABELIN FOTO: PIA NORDLANDER OCH BO GYLLANDER Offentlig konst i Sverige 1937 beskrivs som starten för offentlig konst i Sverige. Det var då Statens konstråd bildades och enprocentregeln, det vill säga rekommendationen att en procent av byggkostnaderna ska vikas till offentlig konst, infördes. I samband med att svenska välfärdssamhället och folkhemmet växte fram under 1900-talet producerade stat, kommun och landsting tiotusentals konstverk för offentliga miljöer. Men konstnärliga uttryck i det offentliga utrymmet har funnits sedan längre tid tillbaka än så: bronsålderns hällristningar, vikingatidens runstenar, kyrkokonsten på medeltiden, kungastatyerna på 1700- och 1800-talen. Konstens roll i det offentliga rummet har förändrats över tid. I början av 1900-talet pratade man om den offentliga konsten i termer av dekoration och utsmyckningar. På 1960-talet frångick man dessa benämningar, eftersom konst inte enbart skulle vara estetiskt tilltalande utan också kunna fungera som opinionsbildare. ASEA-strömmen av BG Broström, 1989, finns på Stora torget. Sex män på sina cyklar med sina unika boxar på pakethållaren. Ett samtida arbetarmonument, en hyllning till den lilla människan. NR 3–2015. HEMMA HOS | 9