Örebro Läns Tidning 1
örebro läns tidning | motor Text: Willy Priske oc
h Johannes Gardelöf / © CNP AB Foto: CNP AB För dig som gillar snabba kurvor Fem mil sydväst om Barcelona ligger ett stycke racinghistoria vid namn ”Autòdrom de Terramar”. Det är världens äldsta kvarvarande ovalbana och vid invigningen den 28:e oktober 1923 dök bara dåtidens allra modigaste racingstjärnor upp. Kurvorna har upp till sextio graders lutning och vi är här för att provköra en ny laddhybrid som döpts efter den unika anläggningen. Säg hej till nya Cupra Terramar. Cupra ingår i den stora Volkswagen-familjen och spanjorernas främsta uppgift är att locka nya kunder till koncernen. Det gör man ypperligt genom att kombinera design med prestanda och nya Terramar är inget undantag. Det bevisas inte minst på ovalbanan med samma namn och ska man utmana den högsta bankningen krävs en hastighet på 150 km/h för att övervinna gravitationen. Annars faller man bokstavligt talat ner igen. Låt oss börja med designen och här finns inte mycket att klaga på. Terramar är riktigt snygg och de 34 signifikativa Cupradragen finns naturligtvis på plats - inte minst allehanda inslag av kopparfärgade detaljer. Spanjorerna har lyckats balansera det spektakulära med det mer jordnära och det gäller även för interiören. Instrumenteringen är givetvis digital och om du säger ”hej Cupra” så aktiveras din alldeles egna assistent. Framstolarna lever upp till varumärkets sportiga dna men bjuder samtidigt på riktigt bra komfort och detsamma gäller när vi tar plats bakom oss själva i baksätet. Terramar är nämligen utformad för att passa som familjebil och lastutrymmet sväljer normalt 400 liter men om du kör fram baksätet maximalt så utökas siffran med 90 liter. Terramar är ingen renodlad elbil utan beskrivs som varumärkets sista med förbränningsmotor och spekulanter kan välja mellan fem olika bensinfyror i effektspannet 150 till 272 hästkrafter. Därmed skiftar också prislappen – grundmodellen kan bli din för 397 900 kronor medan vi har provkört värstingen tillika laddhybriden Terramar VZ e-Hybrid. Vips är summan uppe i 639 900 kronor men då ingår också ett batteripaket på 25,8 kilowattimmar som fixar upp till tolv mils räckvidd på elektricitet. ”Autòdrom de Terramar” sätter köregenskaperna på prov och inte minst fjädringen gör ett utomordentligt arbete på den slitna betongbanan. Funderar du på vem som vann premiärloppet 1923? Det gjorde den franske racingföraren Albert Divo och snittfarten hamnade på 142,8 km/h. Tekniska data för Cupra Terramar VZ 1,5 e-Hybrid Bensinmotor: 4-cyl med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 177 hk mellan 5 500-6 000 varv/minut. Max vridmoment 250 Nm mellan 1 500-4 000 varv/minut. Elmotor: 116 hk och 330 Nm. Max systemeffekt 272 hk. Kraftöverföring: Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,5 meter. Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd. Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 268, längd 452, bredd 186, höjd 158. Tjänstevikt 1 904. Bränsletank 45 liter. Batteri 25,8 kWh. Prestanda: Toppfart 215 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,3 sek. Förbrukning/miljö: 0,5 liter per 100 km blandad körning. CO2 12 g/ km (WLTP). Pris: 639 900 kronor. + Plus… Laddhybrid med snygg design 12 mils räckvidd på el Standardutrustning Köregenskaper Motorer fram, framhjulsdrift, 6-växlad automatlåda. Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel. - Minus… Erbjuds inte med fyrhjulsdrift Prislappen