Hemlagat Aktuellt, produkter, tips och intervjuer.
Hemlagat Catarina König: Om att vackert smakar god
are
Hemlagat Bröd bakat på glass?! Läs om hur det kan
gå till när mat blir popkultur
Mat som popkultur I filmen, musiken & böckerna 2
matpopfenomen Matpop i en brödrost Netflix-serien Stranger Things är en guldgruva för 1980-talsnostalgiska matreferenser. Den V i matintresserade kan anklagas för att vara ytliga frossare som bara är intresserade av att lägga upp bilder på vår lunch på sociala medier. Det stämmer så klart inte (alltid). Mat är ju i själva verket ett ämne som innehåller nästan allt. Förutom att det är gott att äta så är mat också näringslära, politik och ideologi. Att vara intresserad av mat är att vara intresserad av geografi, historia, kultur, jordbruk, djurhållning, vetenskap och hållbarhetsfrågor. Kort sagt: vår överlevnad på den här planeten. Men mat måste samtidigt inte heller bara vara viktiga diskussioner om allvarliga ämnen. Ibland kan det bara vara kul också. Ja, till och med lite småfånigt. Mat kan ibland också vara popkultur. Appen Tiktok, till exempel, har fått barn och ungdomar att bli synnerligen intresserade av foodhacks och matlagning. Visst, det har ju alltid funnits en och annan förstagluttare intresserad av att ”slå en bea”, men Tiktok har lyckats med att göra matlagning till en cool statusmarkör på samma sätt som musik, mode och tv-spel redan är. När jag växte upp var det ett straff att behöva hjälpa till med middagen hemma, och hemkunskapen var mest ett sätt att slippa ”riktiga lektioner”. Idag kommer kidsen hem och vill laga cloud bread med lila swirls och ätbart glitter eftersom de sett en 12-årig influencermiljonär från Australien göra det på Tiktok. Det är ju inte främst kåldolmar som barnen vill testa därhemma i köket utan småfåniga, men roliga, popkulturella maträtter som ice cream bread (bröd bakat på smält glass), pancake cereal (minipannkakor med mjölk) har fått entusiaster att leta efter frysta halvfabrikatsvåfflor som ska bli varma och gyllene i närmaste brödrost. Dippsås á la 1998 I ett avsitt av den animerade tv-serien Rick and Morty bygger Rick en tidsmaskin för att åka tillbaka till 1998 för att äta szechuansås, en dippsås som McDonald's serverade när Disneyfilmen Mulan lanserades. Fans krävde att McDonald's skulle återinföra såsen. När de gjorde det, blev trycket så hårt att kravaller uppstod. honey butterchips på Instagram — fick den största livsstilsbubblan sedan 1630-talets nederländska tulpanmani sin start. Över en natt ville varenda animediggande tonåring äta smöriga honungschips. Snart lanserades en app för hur man skulle lyckas få tag på en påse och på Youtube kom instruktionsvideor hur man gör egna. I dag finns chipsen lite överallt och smakar som vanliga, lite sötsliskiga koreanska snacks — men för alltid med en cool popkulturell association. och watermelon and mustard. Det var också Tiktok som för ett tag sedan fick varje svensk matinfluencer att samtidigt göra den koreanska kaffecrazen dalgona coffee (vispat snabbkaffe med varm mjölk) i sina kanaler. Många av dessa popmattrender kommer från Östasien. När dagens föräldrageneration växte upp var det hamburgare och Coca-Cola som ansågs vara coola popkulturella maträtter — idag är det ramen och bobate. I stället för att vilja käka pizza för att man sett Beastie Boys göra det på MTV vill man idag äta tteokbokki (tuggiga riskakor) för att man sett Kim Bok Joo göra det i K-dramat Weightlifting Fairy. Och när de koreanska K-popstjärnorna Soo-young från Girls' Generation och Siwon från Super Junior för ett par år sedan poserade med påsar av Många av de här nya popkulturella matreferenserna flyger långt över huvudet på oss i dagens föräldrageneration. Om vi pratar mat gör vi det i samband med viktiga diskussioner om hållbarhet, hälsa eller vilken restaurang som är hetast. Vill vi vara lite coolt poppiga refererar vi möjligtvis fortfarande till en royale med cheese eller 5 dollar milkshake som i Pulp Fiction alternativt citerar från 30 år gamla avsnitt av Seinfeld: otrevliga krögare kallar vi för soupnazis. Men det finns ett exempel på där poppen börjat sippra in i foodiekulturen: i kändiskokböckerna. För ett par år sedan var de flesta slarvigt skrivna av avdankade schlagerstjärnor, som kanske inte var så intresserade av mat? I dag har genren blivit både poppigare och mer seriös: svenska artister som Petter och Timbuktu släpper välgjorda böcker om vin respektive köttfärssås. / Hemlagat 29
Hemlagat Middagsfantasi för vardagar
Hemlagat Baka allt sagolikt för december
Hemlagat Julläsning: Det dukade bordet
Hemlagat Julaftonsdessert: En klassiker, men på Ca
tarinas vis