Bumsen 1
Fototips Lasses Fototips #1 Här snackar vi ljus T
ext och bild: Lasse Eklöf D7 Lasse Eklöf är reklamfotograf till yrket och medlem i D7. Många har säkert sett hans bilder, då de ofta är med i Bumsen och andra BMW-relaterade sammanhang. Han kommer här i en serie artiklar att lämna några nyttiga tips till de som vill lära sig lite hur man skall tänka vid fotografering. ”It’s all about light” Dessa ord kommer från Ansel Adams, född 20 februari 1902 i San Fransisco och död 22 april 1984. Ansel blev berömd för sina extremt mustiga svartvita fotografier, främst från Yosemite National Park. Han ”uppfann” även Zonsystemet, som vi kan återkomma till i en senare artikel. Vad Ansel menade med att ”allt handlar om ljuset” är att utan ljus ingen bild. Det finns många komponenter som skapar en bild. Ljus, komposition, innehåll, färgskala, tonval etc. Dock är ljuset den absolut viktigaste komponenten för en tilltalande bild. Självklart finns det avvikelser från detta påstående, en unik händelse t ex, men här kommer jag vara generell. Tråkigt platt ljus ger en intetsägande bild, medans magiskt ljus på samma motiv kan bli en sagolik bild. Olika sorters ljus För att bli bra på fotografi måste man lära sig att förstå och läsa ljus. Ljus kan ha olika riktningar, olika vinklar eller höjd, olika färger, olika styrkor och olika kvaliteter. Kvaliteter kan man grovt dela in i mjukt, hårt, reflekterat och överfört ljus. Eller en blandning av dessa. Mjukt ljus I de flesta bilder tycker vi att mjukt ljus blir vackrast. Mjukt ljus ger mjuka lätta skuggor utan definierbar kant. Ljuset sveper mjukt runt motivet. Det har dock en riktning, så man kan se varifrån det kommer. Ju större en ljuskälla är i förhållande till objektet desto mjukare blir ljuset. Tänk en lätt mulen eller molnig dag. Hela molnet eller t om hela himlen blir en enda stor ljuskälla. Det är därför man i studio sammanhang bl a använder paraplyer och softboxar för att göra en ljuskälla större. De dagar som är helt mulna med tjocka moln eller dimma ger ett ljus utan direkt riktning. Det blir så mjukt att det kallas ofta platt ljus. Hårt ljus Kännetecknas av skarpa skuggor med markanta linjer. Sveper inte runt motivet. Tänk en solig molnfri dag. Men solen är ju jättestor, då borde det ju bli mjukt ljus? Nja, solen är så enormt långt borta, så själva ljuskällan blir liten i förhållande till motivet. Det är ju bara en lite prick på himlen. Det förhåller sig nämligen så att ju närmare en ljuskälla är ett objekt, desto mjukare blir ljuset och tvärt om. Detta för att storleken på ljuskällan i förhållande till objektet förändras i och med avståndet. Blanda inte ihop detta med ljusets styrka, som naturligtvis avtar med ökande avstånd. Man kan lätt tro att ljuset blir mjukare då man ökar avståndet, men det blir hårdare. Däremot blir det naturligtvis även svagare. Reflekterat ljus Ett bra sätt att öka storleken på en ljuskälla är att låta det reflektera eller studsa mot en ljus yta. Tänk solen en klar dag, som lyser mot en ljus vägg och då låter denna vägg bli en jättestor ljuskälla, som i sin tur ger mjukt ljus. Detta förutsatt att objektet står i skugga från det direkta solljuset. En blixt riktat mot en vägg, ett tak eller i ett paraply ökar också dramatiskt storleken på ljuset. Till vänster ser vi en bro i Shanghai, fotograferad mitt på dagen en halvmulen dag. Platt mjukt ljus nästan utan skuggor. Till höger samma bro i ”blå timmen”. Det ”bästa” ljuset enligt många. 30 Bumsen 1 2022