Bumsen 1
Tekniktankar Nackdelar då? Priset så klart, cirka
10 000 kr extra och 10 kg extra vikt. Nu kör jag Hondas billigaste DCTalternativ, NC750X, så den är ändå rätt billig. Skulle jag vilja ta steget upp till en Africa Twin med DCTlåda är den nästan 100 000 kr dyrare än NC och så mycket roligare tycker jag nog inte att den är. NC750X räcker bra till för mina behov som aldrig inkluderar passagerare. Den är 30 hästkrafter klenare än den BMW F 800 GS jag körde tidigare och det kan jag ju förstås sakna ibland, liksom den långa fjädringen som svalde det mesta. Men min NC är enkel att leva med och jag trivs gott med den utom med den digitala instrumenteringen som är ytterst svårläst och ganska fånig. Skulle jag köpa DCT igen? Absolut! Om BMW erbjuder det på någon av sina modeller kan det vara intressant. En R 1250 RT med DCT vore till exempel logiskt. Shift Assist innebär ju bara ett första steg även om det kanske låter fräckare än automatlåda. PS: Jag har en BMW också, en R60/5, och den är helt klart manuell. Text: Tomas Markebo Har du egna teknik tankar? Berätta i Bumsen! Har du tekniska tips, eller andra råd som kan hjälpa oss andra? Tänk på att det som kanske är självklart för dig kan vara guld värt för andra. Skriv och berätta om vad, var, när och hur du gör! Maila förslag, frågor, text och bilder till bumsen@bmwklubben.se / Redaktör’n Tagenevägen 21, 425 37 Hisings Kärra - 031-516412 - www.kennethsmc.se Bumsen 1 2022 45 Auktoriserad verkstad samt försäljning av resevdelar & tillbehör