Bumsen 1
Polisjakt man genomför under den egna mcutbildni
ngen, säger Mia Ljunglöf. Den första lektionen vi sedan fick var att parkera våra hojar snyggt på en rak linje. Vi blev undervisade i att sluta försöka backa hojarna genom att paddla med fötterna hojen bakåt. Risken är stor att man tappar fotfästet och faller omkull. Kliv av hojen och led den in i rätt placering var budskapet. Sen fick de se sig omkring på de olika stationerna i avrostningen; en station var att köra i kurvor, något de senare själva fick pröva på. En var att kunna bromsa i olika hastigheter, här fick de insikt i att nyare hojar har kortare bromssträcka än de äldre. På en station tränade poliserna balans på hoj, där skulle de svänga utan att hålla i styret, både i sittande ställning och stående. På nästa skulle man balansera hojen utan stöd och gå runt den, men bara hålla i den med ett finger i taget. Här hade de också säkerhetssnack, om en hjälms livslängd med mera. På ytterligare en station var det något de kallade hojgympa. – Hojgympan var min personliga favorit, säger Mia. I hojgympan skulle vi starta hojen, gå bredvid den, ställa oss på fotstödet och sen ta oss upp på knä på sadeln, svänga, och sedan kliva ner på andra fotstödet, ta oss upp igen på sadeln, svänga och så ställa oss på vänstra sidans fotstöd igen, bromsa och stanna hojen med avklivning. Det var en mycket uppskattad dag, hoppas att vi kan vara med fler av polisens avrostningar. Extra tack till vår Katarina Mårtensson som ordnade möjligheten den här upplevelsen och till Polis Jonas med kollegor som delade med sig av sin kunskap till oss! Momenten var inte ens i närheten av de som tjejerna tidigare hade sett eller utfört, hakor tappades flera gånger. På bromsstationen tränades förmågan att kunna bromsa i olika hastigheter, inte sådana som vi “vanliga” förare bromsar i på avrostningar eller förarprov utan långt mycket snabbare. Polisernas arbetsuppgift medför helt andra krav på körkunskaper än vi vanliga mcförare är vana vid. – Här fick vi verkligen se att nyare hojar har kortare bromssträcka än de äldre, säger Katarina Mårtensson. Rickard förklarade att de mestadels använde sig av BMW R 1200 eller R 1250 GS. Beroende på årsmodell och ABSmodell kunde vi tydligt se att stoppsträckan skiljde sig en hel del. ABSerna arbetade helt olika, och det hördes på långt håll när en äldre GS bromsade. 40 Bumsen 1 2022 Det var en fröjd att se poliserna hantera sina motorcyklar. Efter en liten förevisning av bromsövningarna fick klubbmedlemmarna order om att stiga på sina motorcyklar. Dagens i särklass största överraskning var att de själva skulle få köra tillsammans med poliserna och med deras instruktörer, ute på en gokartbana. Här tränade man kurvtagning i lite högre hastighet än