Bumsen 1
Polisjakt Dagen då mcQ jagade Polisen En krispig
måndag i april förra året var tjejerna i mcQ inbjudna till en hemlig tur. Någon dag innan turen skulle köras avslöjades målet - mcQ-tjejerna i D15 hade fått möjlighet att besöka mc-poliserna i Region Syd på en del av deras tredagars avrostning. Aktiviteten lockade ett stort antal deltagare, och på en motorbana någonstans i Skåne möttes de av ett tjugotal poliser. Katarina Mårtensson som arrangerade turen, och Mia Ljunglöf berättar. – Det var ganska mäktigt att se rader av polismålade motorcyklar när vi kom, säger Katarina Mårtensson. Det fanns bara BMW på plats och majoriteten av dem var 1200/1250 GS/GSA. De ser ut som vanliga GS/GSA men har såklart extrautrustats med tillbehör som sirener, extraljus, blåljus och polisradio. Gruppchefen Rickard hade planerat en spännande dag, med lite information om mcpolisernas arbetsuppgifter, utbildning och utrustning. Han berättade om de höga kraven som måste uppfyllas för att bli antagen som mcpolis; förutom att ha arbetat som polis under några år måste man ha stor körvana på motorcykel och ha förmåga att hantera hojen som en del av sig själv. De flesta som blir antagna har Text och foto: Katarina Mårtensson, Mia Ljunglöf. Redigering: Lennart Orvarsson börjat sin motorcykelkarriär redan som mycket unga. Hittills är det få tjejer som arbetar som mcpoliser, majoriteten av mcpoliserna är alltså än så länge män. Det är ett yrke som kräver många timmar i sadeln oavsett väder och vind. Förutom körning ska poliserna hålla koll på omgivningen, lyssna på radion, kommunicera via radion och tänka polistaktiskt under arbetspasset. Mc:n är ett transportmedel medan de utför sin arbetsuppgift. De instruktörer som avrostar poliserna är till vardags poliser i yttre tjänst. Motorcykelpolisernas utbildning är oerhört gedigen och de kör mc så länge vädret tillåter. – Vi fick en nyttig säkerhetsgenomgång likt den Bumsen 1 2022 39