019 1
DRYCK Text: Peter Steen-Christensen Guyansk rom D
en lilla kustnationen på Sydamerikas nordöstra sida är inte kända för så många olika drycker. Det handlar om friskpressade fruktjuicer och så rom då. Eller, det är inte helt riktigt för de har några andra lustigheter för sig som jag nog borde skriva om nu för jag kommer säkert aldrig att få chansen igen. De pysslar med en söt grej de kallar för Papaw milkshake som är en krämig papaya-dryck. Dessutom har de något som heter Peanut punch – med jordnötssmör, mjölk och socker samt att de på riktigt tycker att man kan dricka ananasvin. Men rom är nog det de kan bäst. Fruktiga, smakrika, kanske lite rökiga och tjocka. “El dorado” är största namnet men i början av mars letade sig ett nytt namn med Guyana-ursprung in i Systembolagets sortiment – den mörka “Jaguara rom”. Men den visar sig vara skapad av svenska Umida group. – Med ”Jaguara rom” har vi skapat en modern produkt för att attrahera nya konsumenter till den annars traditionella romkategorin, säger Filip Lundquist, vd på Umida group. Destilleringen av Jaguara sker i enkelpannor, så kallade ‘pot stills’, vilket ger en kraftigare och mer smakrik sprit då fler aromer blir kvar i destillatet. Därefter sker lagringen av rommen i upp till 15 år på bourbonfat. Smaken är balanserat söt med tydliga toner av arrak och en flaska blir din för 449 kronor. Det verkar för övrigt vara en trend för svenskar att skapa rom i Guyana. Svenska Eldvatten AB har skapat ett par olika rom där under namnet “The Rum swedes” och dessutom har Sweden rock-festivalen låtit ta fram “Sweden rock holy spirit 25th anniversary rum”. Spendrups tar över Cuba Cola Efter succén med Trocadero är det dags igen för Spendrups med mer retro. Cuba cola lanserades första gången 1953 i Sverige och blev den första läskedrycken på marknaden efter att förbudet mot drycker med koffein och fosforsyra hade hävts. Tre månader senare lanserades Coca-cola. Nu ska Spendrups skaka liv i produkten vars licens de köpt loss från Nordarom – samma ägare som för tre år sedan sålde Trocadero till samma aktör. Ett köp som bland annat resulterade i den sockerfria varianten Trocadero zero. – Cuba cola är ett varumärke med stor potential, många känner tillvarumärket men få kanske vet att det var Sveriges första cola. I och med köpet av Cuba cola vill vi varsamt förädla och utveckla denna nationalklenod till en modern klassiker, säger Anna-Stina Hallberg, marknadschef på Spendrups. Då tillväxten inom läsk främst beror på sockerfria alternativ så kommer Cuba cola även att lanseras i en sockerfri variant. I mitten av april levererades de första flaskorna och burkarna ut till livsmedelsbutikerna så det är bara att springa ut och leta upp den. Var dock förberedd på att farmor eller morfar kanske undrar vad du släpar hem och bjuder på; enligt ett pressmeddelande från Spendrups har företaget “uppdaterat” både originalreceptet och etiketten. 32 NOLLNITTON Hantverkscider Pomologik är svensk hantverkscider som kan spåras till en källare i Strängnäs där Johan Sjöstedt och Oskar Gustafsson skapar nya stilar av cider i väntan på ciderrevolutionens nästa steg. Deras förnuftigt döpta 0,5-procentiga hantverkscider – “Hantverkscider” – med en fruktig och söt smak av röda äpplen har släppts i Systembolagets tillfälliga sortiment sedan början av mars. Ett skepp kommer lastat Svenskens kärlek till humlig öl står utom all tvivel. Systembolagets ipor flyger ned från hyllorna. Men bara en av de sju mest säljande öl är svenskt. Det krossar dock alla Brooklyn-, Lagunitas-, Ballast point- och Brewdog-produkter. Brutal brewings “A Ship full of ipa” säljer överlägset mest – 1,15 miljoner liter på ett år vilket är nästan dubbelt så mycket som andraplacerade “Punk ipa” från Brewdog. Guinness släpper ipa i amerikansk stil Den irländska öljätten Guinness har framför allt gjort sig kända för den karakteristiskt mörkbruna stout som i princip är synonym med varumärket. Företaget har emellertid släppt andra typer av öl tidigare också, bland annat en nitro-ipa som lanserades på den svenska marknaden för två år sedan. Den här gången vågar de sig emellertid en bra bit utanför komfortzonen och släpper en kontrollerat humlig historia. – “Guinness blonde ipa” är allt du vill ha från en traditionell ipa men balanserad med allt du förväntar dig av Guinness, det vill säga kvalitet, hantverk och tradition. Om man ska placera Blonde ipa på en smakkarta så får den en tämligen unik position, med en något lägre komplexitet och även om den såklart är präglad av humlen så är den inte lika dominerande som i många andra välkända ipa-sorter, säger Wilhelm Biörck, ansvarig för varumärket Guinness på Carlsberg Sverige. Guinness blonde ipa bryggs med klassiska amerikanska humlesorter i form av centennial, citra och cascade. Vid bryggningen används emellertid Guinness egen jäst som ger ölet sin egen unika prägel. Slutprodukten började säljas på den svenska marknaden i mars och säljs på burk om 44 centiliter med en alkoholhalt på 5%.