Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23 ute på klubbarna och satsa mer
pengar och resurser på de spelare som antagit utmaningen i proffs sammanhangen. - Den professionella satsning en måste alltså få mer resurser. Beslutet med projektet »Guld -88» och Trygga-Hansa-pengarna till amatörlandslagen är enligt mitt sätt att se på utvecklingen av svensk golfsport helt felaktiga. Jag kan inte acceptera denna re sursfördelning. - Med projektet »Guld -88» vrider man klockan tillbaka till 1979, då jag tog vid som för bundskapten för amatörlandsla gen. I dag har vi många unga ta langer i proffsleden. PGA borde få pengar för att kunna ta hand om dessa. Vid årsskiftet slutar du din an ställning på Svenska Golfförbun det som coach för Team Saab, varför? - Helt enkelt därför att funktio nen med en coach för proffsen försvinner. Ett beslut som jag ock så är emot. Inte av personliga or saker utan av principiella. Som jag sagt tidigare behövs en coach. Dels är inte Team Saab-spelarna ännu helt flygfärdiga, dels behövs det någon som tar hand om den andra vågen som nu kommer med unga, lovande proffsgrabbar. - Jag fick erbjudande att jobba vidare som förbundsanställd men med arbetsuppgifter och på vill kor som jag inte kunde acceptera. Jag tackade nej, då jag i fortsätt ningen också i första hand vill job ba med de arbetsuppgifter jag har och haft inom proffsgolfen. Vad ska du göra i fortsättning en? - I stort jobbar jag vidare med samma arbetsuppgifter som jag haft men i privat regi. Jag har star tat ett bolag som tar hand om Team Saabs totala verksamhet - t ex tränings- och tävlingsplane ring, sponsorfrågor, promotion program. Vidare ska jag och min hustru Maria i vårt företag försöka utveckla sponsor- och marknads program som inte kolliderar med Team Saabs verksamhet. Bl a har vi ett stort engagemang i Haninge GK i dom här bitarna. Ditt roligaste golfminne under de senaste sex åren du jobbat med svensk elitgolf? - Det finns många minnen man plockar fram. Då Krister Ki- nell gick i ledarbollen i TPC och blev fyra efter att som förste svensk ha gått samtliga fyra varv i en Europatour-tävling under par. Eller när Magnus som amatör kva- lade in till British Open på Royal Troon och givetvis hans 3:e plats i Cannes för ett par månader se dan. Ove Sellbergs andraplats i Swiss Open och Anders Fors brands 8:e plats i årets British Open är också sådana där riktiga höjdpunkter på min ledarbana. - Men roligaste minnet är i alla fall från Schweiz och VM 1982. Jag kommer ihåg att jag grät av glädje när Magnus Persson kom in efter sin sista rond och säkrade VM-silvret. Då fick vi lön för allt det jobb som vi lagt ned och bevis på att satsningen varit riktig. Din mest betydelsefulla insats som golfledare under dessa år? - Då jag tillsammans med Björn Wagnsson sådde fröet till Team Saab. Då tog vi klivet upp i den verkliga elitserien. Något som du under dessa år skulle vilja ha ogjort? - Jag har tagit många beslut under mina år som förbundskap ten och coach för Team Saab. Det skulle vara konstigt om inte några blev felaktiga eller dåliga. Bättre att ta hundra beslut varav 10 är dåliga än inga alls för att det ska hända saker och ting och för att verksamheten ska drivas framåt. Men att säga att jag ångrar någ ra ...? Men att säga att jag ångrar några ...? Nää, det tycker jag inte. Vad önskar du dig mest av allt just nu? - Vara hemma mer med min fru Maria, träffa mina barn Sofia och Marcus och leva ett mer nor malt liv än vad jag gjort de senas te sex åren. Planeringsarbetet för nästa säsong är redan i full gång. Telefonerna går varma hemma på Igelkottsvägen i Bromma. NYA RENAULT 5 SKAPAD FÖR DIG SOM LIGGER LITE FÖRE. LITEN UTANPÅ, STOR INUTI, STARKARE, SNABBARE, CHARMIGARE... BARA HOS VOLVOHANDLAREN.
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84