Ung läsning 1
I andra delar av sin verksamhet arbetar Nätverkst
an ofta med digitala verktyg, men i det läsfrämjande arbetet handlar det oftare om analoga metoder och det tryckta. Dels för att det är roligt att jobba med olika tekniker, dels för att det tryckta för många känns ”på riktigt”. – Grafisk form är ett element som ger sammanhang åt text och bild. Men vi arbetar nästan uteslutande analogt, bland annat med collage. Alla delarna sätts samman och blir någonting gemensamt och konkret. För de unga blir det något utöver de sociala medierna, säger Jenny Skånberg. – De vill gå i mål, bli klara och ha något som går att hålla i. Tryckta produkter firas och sprids. Dessutom har manus och andra underlag även visats i utställningar på bland annat bibliotek i Göteborg. Jenny Skånberg menar att läsfrämjande genom kulturtidskrifter har inneburit fokus på fördjupning och kritisk läsning, och om hur text och bild och form hänger ihop. – Betydelsen av att bli publicerad, läst och lyssnad på är central. Att skapa med andra hänger ihop med att dela med andra. I framtiden vill Nätverkstan i ännu högre grad utveckla sina samarbeten med andra aktörer, inte minst med biblioteken. – Det finns oändligt mycket kvar att göra. Nätverkstan och Lagerhuset ska vara en självklar plats för frågor om yttrandefrihet och det offentliga samtalet, en plats för fördjupad läsning och samtal kring text. Jenny Skånberg är kommunikatör och projektledare på Nätverkstan, ett oberoende kunskapscentrum för kulturlivet. Hon har bland annat arbetat med satsningar som rör läsfrämjande, berättande, text, bild och form. 63