Ung läsning 1
Vems uppdrag? Vilken roll har författare och förl
ag i att uppmuntra och nå ut till dem som inte läser? Ulf Fredriksson tror att uppmuntran till lästräning framför allt är en uppgift för föräldrar och lärare. – Det är deras uppgift att se till att barnen har de färdigheter som behövs för att kunna ta sig an böcker om ämnen och karaktärer man tycker är intressanta. Som författare kan man möjligen tänka på att inte skriva onödigt svårt. Men de som skriver barn- och ungdomslitteratur ska nog helt enkelt göra det de tycker är bra, då hittar de förhoppningsvis sina läsare. Men problemet är inte bara att man inte hittar något intressant att läsa, utan att det kräver för stor ansträngning att ens börja läsa, säger Ulf Fredriksson. – Sedan glömmer du bort vad du har läst, får börja om från början och tappar tråden. Detta gäller för de 20 procent av 15-åringarna som har problem med sin läsning. De läser inte, för att de tycker att det är svårt att läsa. Grunden måste läggas tidigt, och sedan ska tekniken förfinas. Läsning är lite som maratonträning, du måste komma upp i en viss mängd hela tiden för att nå en viss nivå. Få upp tempo och kondition. Långsiktiga konsekvenser PIRLS-studierna av 9–10-åringar har pågått i tjugo år, men just de eleverna har inte följts upp så ingen vet hur det har gått för de barn som var lässvaga när de första undersökningarna gjordes. Däremot finns det longitudinella undersökningar där man följt elever under längre tid, bland annat i Danmark och i Kanada. – Det visar sig att elever som har problem med sin läsning tidigt, ofta fortsätter att ha problem, tyvärr säger Ulf Fredriksson. – Det påverkar också deras vidare studier och yrkesval. Därför är det så viktigt att man tidigt hittar de elever som behöver stöd. I nästa PISA-undersökning kan vi väl hoppas att svenska elevers läsning har förbättrats. Men ett problem vi har sett är att skillnaderna ökar. De växande skillnaderna mellan olika elevgrupper och olika skolor blir allt större och det är oroväckande. Det finns elever som går på skolor där man inte alls stimuleras till läsning av den omgivande miljön. Det är oerhört viktigt att gapet mellan skolor och grupper inte ökar mer. Alla elever oavsett bakgrund, socioekonomisk standard och oavsett kön, ska få möjligheter att bli goda läsare. 68