Ung läsning 1
Ansvaret för att stärka unga människors läsning d
elas av många på alla samhällsnivåer. Vi frågar tre myndigheter om deras läsfrämjande uppdrag och vad som är nästa steg. Enligt forskningen behöver unga läsa mer än vad de gör idag, både i och utanför skolan. Detta för att träna på och utveckla sin läsning och förbättra sitt ordförråd. Hur kan myndigheterna bidra till att ge likvärdiga möjligheter till unga? Tre generaldirektörer för de berörda myndigheterna Kulturrådet, Skolverket och Myndigheten för tillgängliga medier, ger svar och blickar framåt. Kajsa Ravin på Kulturrådet beskriver att myndigheten har ett brett uppdrag och många kontaktytor från bibliotekarier på folkbibliotek och skolor, till författare, förlag och ideella föreningar. Kulturrådet har även en analyserande funktion. – Kulturrådets roll ligger inom kulturens fält, alltså inte i skolan, säger Kajsa Ravin. Vi ska stimulera ungas frivilliga läsning och ge bidrag till föreningar, folkbibliotek och läsfrämjande projekt, och ger även stöd till kvalitetslitteratur. Att sprida kunskap och driva utvecklingen framåt är en viktig del av Kulturrådets arbete. – Vi har nationell överblick och kan lyfta frågor strategiskt. Där behöver vi stå i bredd med andra myndigheter som Skolverket och MTM, eftersom vi har lite olika roller och möjligheter inom det kulturpolitiska fältet. 75