Cirkulära Affärer 1
TEMA DELNING EN GRANNBOX KOMMER LADDAD Johannes D
ahlberg startade företaget Ihopa för att lösa problemet med att vi köper för många och dåliga prylar i stället för att dela på kvalitetsprodukter. Idag står 18 boxar med verktyg och andra prylar som grannar kan dela på i Stockholm. TEXT & FOTO: HENRIK PERSSON E n sjättedel av klimatavtrycket kommer från produktion och konsumtion av prylar. Många av dem köps men används bara några få gånger innan de blir bortglömda eller går sönder. – Vi köper saker som vi trodde att vi skulle ha stor glädje av, säger Johannes Dahlberg som har funderat mycket runt vår relation till prylar. Hur vi äger dem och hur de används. – Produkter kan göra vårt liv enklare och roligare och nu har vi haft en lång era, säg 60 år, av total masskonsumtion där vi köper saker bara för att de är billiga. Slit och slängeran är på väg att gå över spår Johannes Dahlberg. Av många anledningar fungerar det inte längre att ständigt köpa nya och dåliga produkter som sedan kastas. – Den linjära konsumtionsmodellen är helt bisarrt dålig. Vi tvingas köpa saker som bara används en eller ett par gånger per år. Dessutom lägger vi onödigt mycket tid på inköp av produkter. Det krävs en hel del arbete och tid för att exempelvis leta upp och utvärdera en häcksax, eller en gräsklippare som passar både behoven och plånboken. Grundarna IHOPA AB Grundades 2017 av Johannes Dahlberg, Alexander Engl, Marina Kaleva och Vlad Mihuta. Företaget har 18 boxar med verktyg och hushållsapparater i Stockholm och räknar med att inom två år täcka hela Stockholm med 100 boxar. Finansiella experter räknar med att runt 20 procent av framtidens konsumtionsekonomi kommer bestå av ”access economy”, att man har tillgång till prylar utan att äga dem. 10 Cirkulära Affärer® #3-4 2023 bakom Ihopa tänkte att det måste finnas ett bättre sätt. Det handlar inte om att prylbanta eller att sluta köpa saker. Nästan tvärt om. Att få tillgång till fler och inte färre prylar. Det finns många produkter som skulle kunna göra vårt liv bättre men som vi inte har möjlighet att köpa, eller ens känner till, menar Johannes Dahlberg. Det kan handla om allt från specialiserade verktyg till trädgårdsmaskiner eller köks- och fotoutrustning. Skulle delningsekonomin kunna rädda oss från det här problemet, var frågan Ihopa-grundarna ställde sig. På en del plan har delningsekonomin redan kommit ganska långt med uthyrning av sommarställen, släpvagnar och bilar. För att inte tala om musik och filmer som vi har blivit vana vid att inte äga. – Vår erfarenhet är att om det är krångligt blir det inte långvarigt. Sedan får man vara försiktig med uträkning av klimatnyttan. Ska man låna pappas slagborrmaskin men tar bilen och hämtar den är det inte säkert att det är bättre, säger Johannes Dahlberg. I hopas första försök med att gå igång delning av prylar gav en hel del lärdomar. De ägnade två år åt att försöka få folk att samäga saker och samsas om båtar, gräsklippare och verktyg. Planen var att hjälpa till med den digitala funktionen. Men det räckte inte. – Problemet är att vi är vana vid att köpa och äga. Vi har problem med friktionen som finns med att dela. Vi måste vara radikala och ta bort all friktion. Nu har företaget gått över till att ställa ut fullt utrustade boxar i bostadskvarter och i mataffärer. Ihopa fyller boxen med produkter i samarbete med tillverkare och står för underhåll. Hushållen abonnerar på tillgång till innehållet i boxen och kan fritt använda prylarna när de behövs. Man bokar genom en app och går till boxen och hämtar. Månadskostnaden är runt 100 kronor.