Cirkulära Affärer 1
TEMA DELNING ALLA SKA DELA I NY STADSDEL I Malmö
byggs en stadsdel som redan från början är anpassad för delning och en mer cirkulär livsstil. Boende har skriftligen intygat att de vill vara en del av delningskonceptet och den sociala gemenskapen. TEXT & FOTO: HENRIK PERSSON D et är bevisat att det går att bygga en stad som i princip gör delningsekonomi omöjlig. Täta stenstäder där varje yta är planerad för så många och dyra bostäder som möjligt och kommersiell service. Men är det möjligt att tänka annorlunda? Att redan från start planera in ett annat sätt att leva och konsumera? Där stadsplaneringen inte blir ett hinder för att leva ett gott och mer cirkulärt liv med delningsekonomin som en självklar del? Att bygga så att delning blir en del av stadens DNA? I Sege Park i Malmö gör man vad man kan för att ta reda på det. – Visionen för det här området är att här ska alla, oavsett ekonomisk grund, kunna leva ett gott och hållbart liv inom planetens gränser. Då är delning och gemensamma funktioner viktiga, säger Elin Hasselberg på Malmö miljöförvaltning. Tanken är inte att styra folk mot färre resor eller minskad rörlighet – det är inte realistiskt med tanke på kvarterets läge en bra bit från arbete och service i stadskärnan. Men resor kan ske på annat sätt och med ett annorlunda ägande av transportmedlen. – Vi tvistar om namnet lite, det är kanske ett parkeringshus just nu. Men vi fyller det med funktioner så att det blir ett mobilitetshus. Även om du själv inte väljer att äga en bil så kan man vara en del av mobiliteten, säger Lotta Hansson, Parkering Malmö. I MOBILITETSHUSET FINNS LÅDCYKLAR ATT HYRA De flesta har väl hört talas om nya sätt att bygga. En nödvändighet då byggsektorn står för en stor del av den linjära konsumtionen av jungfruliga råvaror och med den stora utsläpp av växthusgaser. Nya material provas fram och byggarna satsar mer på trähus. Nyligen beslutade till exempel Nacka kommun att bygga det som ska bli världens största trästad. I Sege Park tänker man också nytt. Trä används där det går. Nya cirkulära material som hampa återfinns i isolering och solceller installeras överallt. Men det räcker inte menar de ansvariga. Att planera likadant som förr men med nya material leder till samma konsumtionsmönster och livsstil som tidigare. Något måste ändras. – Hur kan vi programmera det här området för att delning ska finnas med i områdets DNA? frågar sig Elin Hasselberg. Säkert höjdes många ögonbryn när bland det första som byggdes i Sege Park var ett jättestort parkeringshus, eller mobilitetshus som man hellre vill kalla det. 12 Cirkulära Affärer® #3-4 2023 O Ta lådcyklar som exempel. I stadsmiljö är de alldeles utmärkta frakt- och transportmedel, ofta smidigare alternativ än bilen. Med lådcykel slipper man såväl köer som att leta efter parkering och man kommer nära intill butiker. I mobilitetshuset i Sege Park finns redan nu lådcyklar till uthyrning, liksom vanliga cyklar och bilar. Tanken är också att det ska finnas en cykelverkstad i mobilitetshuset. rganisation och utrymme planeras även för exempelvis verktygspooler och samägande av andra produkter man använder sällan. – Men vi fokuserar ganska mycket på den mjuka infrastrukturen som egentligen handlar om att aktivera, säger Jesper Berséus på organisationen Drevet som är verksamma i området. Det handlar om att skapa engagemang och att folk ska känna samhörighet med sina grannar. – Alltså, vi kan inte förvänta oss att vi bara bygger den hårda infrastrukturen och säger varsågoda till de boende. Vi måste också bygga upp en ny norm kring resor, beteenden och delande, säger Lotta Hansson. Den hårda infrastrukturen handlar bland annat om att det