Cirkulära Affärer 1
”Vi gör en satsning kopplat till AI, cirkuläritet
och affärsförståelse” Maria Persson, ny vd på Semrén & Månsson Arkitekter Houdini låter kunden välja affärsmodell Houdini har öppnat en testbutik i Stockholm där kunderna själva kan välja om de vill köpa, hyra eller prenumerera på friluftskläder. I det nyöppnade Houdini Circel-navet samlas befintliga reparations-, uthyrningsoch remake-tjänster. Enligt företaget kräver det innovativa initiativet en helt ny syn på kostnad, prissättning och värde. Cirkulärt ölbubbel i Ramlösan Kolsyra från öl ska återvinnas och användas till läsk och mineralvatten på Carlsbergs bryggeri i Falkenberg. Vinsten blir minskat omvärldsberoende och bidrag till klimatomställningen. – Genom att återvinna, processa och rena koldioxiden från ölbryggningen skapar vi ny kolsyra för våra drycker, säger Mikhail Zaripov, Carlsberg Sverige i ett pressmeddelande. Produktionen beräknas vara i gång i slutet av 2024. Återbruk inte alltid cirkulärt Bullerskyddsvallar på tysta platser, nya ytor som normalt inte skulle ha skapats och överdimensionerad täckning av deponier. Återvunna schaktmassor används ofta i onödan och kallas felaktigt cirkulära, enligt en ny rapport från Miljöinstitutet. Anna Haettel och Ulrika Arver driver Aha Uppskattning Gåvokort AB i cirkulär riktning. De stöpte om firman i cirkulär riktning Anna Haettel och Ulrika Arver tog över ett av Sveriges första gåvokortsföretag för att stöpa om det i linje med FN:s globala mål nr 12 Hållbar konsumtion och produktion. Nu driver de företaget Aha Uppskattning med tydliga cirkulära förtecken. De har bytt ut det tidigare sortimentet av massimporterade linjära produkter till att endast ha produkter tillverkade i Sverige med särskilt fokus på att hitta produkter av hantverk, återbruk, återvunnet material och spillmaterial samt digitala tjänster för hälsa och välmående. – Vi vill bidra till omställningen och erbjuder en tjänst med ett inspirerande handplockat sortiment av gåvor från noga utvalda leverantörer runt om i landet för en mer hållbar konsumtion och produktion med mindre avtryck på miljön än tidigare sortiment, säger Anna Haettel. – Det innebär att alla gåvor är tillverkade i Sverige av miljömedvetna leverantörer och att vi försöker erbjuda fler och fler digitala gåvoval. Många gåvor är gjorda av återbruk och alla gåvor är kvalitetsgåvor utvalda för att hålla länge och inspirera till mer hållbar konsumtion, fortsätter Ulrika Arver. I november lanserades deras nya hemsida som de byggt om för att även kunna erbjuda digitala gåvokort. Deras tjänst vill möjliggöra att visa uppskattning för personalen med eftertanke om jordens resurser. Målet framåt är att alla gåvor ska ha en cirkulär aspekt samt även att bidra till cirkulärt beteende och medvetenhet om mer hållbar konsumtion hos gåvomottagaren. #3-4 2023 Cirkulära Affärer® 7