Cirkulära Affärer 1
MORAL MOTIVERAR ÄNDRAT BETEENDE Varför har vi så
svårt att ställa om? Vilka är nycklarna? Maria Wolrath Söderberg, känd för många svenskar efter sitt sommarprat i P1, forskar om hur människor resonerar när det gäller klimatet. Hon är svaren på spåren. TEXT: HENRIK PERSSON & FOTO: ISABELLE MCALLISTER & ISTOCK år överdrivna konsumtion av prylar kan förgöra våra livsbetingelser på jorden. Det vet de flesta om. Men ändå är det så svårt att bryta gamla vanor och vi fortsätter precis som vanligt. Varför då? Kan man rent av se det som en dödssynd? Det har forskaren Maria Wolrath Söderberg försökt ta reda på i sin nya bok Frosseri : Man måste väl få unna sig? – Vi har saknat det moraliska perspektivet. Jag märker att det som faktiskt får människor att avstå är huvudsakligen moral, säger Maria Wolrath Söderberg. – Vi vill göra rätt, och kunna se våra barn i ögonen. Det är en viktig motivation till att förändra vårt beteende kom hon och forskarkollegan Nina Wombs fram till utifrån en enkätundersökning. V Moraliska argument var vanliga och betonade i studien om vad som får människor att sluta flyga. På samma vis motiverar högre chefer ofta sitt hållbarhetsarbete – med att det är det rätta att göra för jordklotet och framtidens generationer, berättar Maria Wolrath Söderberg utifrån sina erfarenheter från samtal från företagsbesök. Enligt henne går detta går på tvärs mot den vanliga uppfattningen att företag bara tänker på affärsnytta och människor bara på lust och bekvämlighet. – Svaren krockar med idén som har format strategier för hållbarhetsarbetet så himla starkt. Det här med att det ska vara lustfyllt och lockande. Det som faktiskt får oss att ställa om är när det skaver för mycket, att man inte är den människan man vill vara. D e flesta inser att allt inte kan fortsätta som vanligt och förändringar måste inte motiveras med att de är roliga eller bekväma. Nya lådcyklar måste exempelvis inte säljas in med att de är lustfyllda att använda. Kanske ska man istället uppmana till en ansträngning och vädja till människors vilja att vara med och dra ett strå till stacken. – Det måste inte alltid vara så förbannat bekvämt. Vi vill leva på ett sådant sätt att vi lämnar en bättre värld efter oss för att kunna se våra barn i ögonen. Är det lustfyllt och lockande hjälper det så klart till. 24 Cirkulära Affärer® #3-4 2023 Att motivera förändringar med att det är bra för framtida generationer är viktigt menar Maria Wolrath Söderberg. Det handlar också om att få insikt och medvetenhet om att man själv är med och bidrar till klimatproblemen. – Du har kanske trott att du går runt och är en klimathjälte som har ägnat hela din dag åt hållbarhetsarbete på jobbet. Och så börjar du inse att du själv har utsläpp som skulle kräva tio jordklot. Och den insikten gör jäkligt ont, säger Maria Wolrath Söderberg. en så har vi det där med att bryta gamla vanor. Även om man vill göra rätt och är medveten om konsekvenserna av sitt beteende har vi människor väldigt svårt att ändra på oss. – Det är en kamp mellan våra bättre och sämre jag eller mellan det vi vet och det vi vill eller orkar. Vanan är naturligtvis en besvärlig makt att förhålla sig till. Den är så stor att vi hittar argument för att fortsätta som vanligt och dessa argument fungerar som tröst. Kanske motiverar vi flygresan till Thailand med att vi äger en elbil hemma och sorterar tomburkar. Så länge det finns socialt stöd för argumenten fungerar de. Men när opinionen och omgivningen svänger i sin uppfattning blir det allt svårare att motivera sig själv att göra klimatskadliga saker. Det sociala trycket är viktigt för en större förändring. – Ju mer det här kommer på agendan, ju fler som kan se det på det viset, desto svårare är det att bara braka på som förut, avslutar Maria Wolrath Söderberg. M