Cirkulära Affärer 1
Inför säsongen träffas Tobias Forngren, vd på Fre
elway, Anders Bjernulf, vd på Destination Sälenfjällen, Robin Andersson, ägare och vd på Sälen buss och Tina Olsson projektledare på MalungSälens kommun, för att sy ihop projektet för delning av resor och transporter i Sälen. ÅK APP TILL BACKEN Snart blir det möjligt att både åka till fjällen och ta sig runt på orten utan egen bil. Det tack vare appen Freelway och samverkan mellan lokala intressenter. TEXT & FOTO: HENRIK PERSSON ösningen heter delning. Med hjälp av appen från uppstartsbolaget Freelway och samarbete mellan Malung-Sälens kommun och lokala aktörer ska det snart bli möjligt att lämna bilen hemma. Sälen och andra skidorter arbetar för minskade klimatutsläpp. Men svårigheten är att 80 procent av utsläppen kommer från gästernas bilåkande inklusive resan till och från skidorten. – Om vi ska jobba här i Sälen med att byta till ledlampor och köra elskotrar, då kan vi påverka 20 procent av utsläppen. Om vi vill få verklig effekt, då ska vi jobba med resorna, säger Anders Bjernulf, vd på Destination Sälenfjällen. För att minska utsläppen från resor L måste fler förmås att lämna bilen hemma – men det är idag en nästan omöjlig lösning för de flesta. Även om man kan ta sig till orten utan egen bil står man strandsatt på sitt boende. Det råder dock ingen brist på lediga säten. De flesta fordon har platser över och det gäller såväl privata bilar, företagsbilar liksom taxi och buss. Freelway har undersökt mängder av data och upptäckt att det rör sig ett stort antal fordon i ett område och att många av dem skulle kunna användas mycket effektivare. Det kan handla om elektrikern som ska tidigt till jobbet i grannkommunen och kan ta upp en extra resenär. Eller taxin som är på väg till flygplatsen, kanske med din granne som ensam resenär. Kanske kan även ett paket från e-handeln få plats. R edan idag används Freelway på mer än 50-talet platser i Sverige och inom kort ska det bli möjligt att se alla transporter som är tillgängliga i Sälen och enkelt boka en av dem. Ett annat problem som ser ut att kunna lösas med organiserad samåkning är arbetsresor. Under senare år har det blivit allt svårare att få arbetskraft till skidorterna, då arbetsresorna är kostnadskrävande. Avstånden är långa och bränslepriserna ständigt höga. Det är heller inte så lätt att hitta någon att samåka med. Men när alla registrerar sig i en databas kan resor matchas ihop och kostnaderna sänkas. DE FLESTA FORDON HAR LEDIGA PLATSER För att få systemet att fungera måste det till en beteendeförändring och det är erkänt svårt att få folk att ändra på sig. Men parterna bakom satsningen i Sälen är positiva. – Jag ser det som en utmaning. Du som gäst som sitter uppe i stugan måste ju veta att det här finns. Det är vår utmaning att kommunicera ut detta och att vara trovärdig i att du faktiskt kan ta dig runt utan den egna bilen, förklarar Anders Bjernulf. Incitamenten finns där. Allt fler värderar miljöfrågorna högt och vill inte själva bidra till klimatförändringar. En skidsemester skulle kunna bli betydligt billigare med samåkning för att inte tala om arbetsresorna. Dessutom väljer allt fler i storstäderna att inte längre äga en egen bil. – Du har ekonomiska effekter och klimatmässiga effekter. Det blir en smidigare semester. Du behöver inte lasta bilen och du behöver inte tanka bilen. Det finns många aspekter som är plus här, menar Anders Bjernulf. T obias Forngren är vd på Freelway och ligger bakom den digitala delningstjänsten för samåkning. Han menar att det är svårt att på förhand uppskatta hur mycket delade resor kan minska utsläppen. – Här vågar jag inte gissa på en siffra. Vi kommer över tid att kunna mäta hur många delade resor och antal sparade kilometer som genomförs. Samtidigt kommer ju även tillgängligheten öka. Det blir lättare att ta sig runt i området med delade resor, avslutar han. #3-4 2023 Cirkulära Affärer® 21 ‹‹