GLAS 1
höjdpunkt i svensk historia. Här finns en arkitek
tonisk twist, omsorg, lekfullhet och detaljrikedom som är unik. > Finsnickeri i betong Speglar sin samtid. Tomteboda förenar rationalism och postmodernism. Martin Rörby beskriver hur just lekfullheten och de genomtänkta detaljerna återfinns överallt. Från de ockragula träpanelerna och fönsterkarmarna som kontrasterar mot den grå betongen till de glänsande plåtarna på spårhallens tak och gångarna som hänger på utsidan av huvudbyggnaden. — På avstånd ser de prefabricerade betongelementen bara grå ut men tittar man närmare har de olika ytbehandling, textur och mönster som förändras med dagsljus och väderlek. Det är rent finsnickeri trots storskaligheten. På många sätt speglar Tomteboda sin samtid genom att förena rationalism och postmodernism och Martin Rörby menar att det samtidigt finns något tidlöst över arkitekturen som står sig lika väl, om inte bättre, idag. 30 GLAS 3.2020 / tema: glasets vingslag / — Det som händer med Tomteboda nu är ett lysande exempel på återbruk. Tänk om alla byggnader som spelat ut sin roll haft samma tur att få en ägare och förvaltare som tar tillvara byggnadens kvaliteteter för att skapa något helt nytt som man gör här? Det är otroligt positivt att olika verksamheter kan mötas i denna ikoniska byggnad, det kommer bli en grogrund för fantastiska saker. Lekfullhet och dramatik För projektets ansvariga arkitekt Anna Axberg Olsson, BAU, handlar det om att se möjligheterna och ta tillvara husets själ så att den består även i framtiden. Att omvandla en byggnad av Tomtebodas dignitet kräver fingertoppskänsla och helhetstänk, anser hon efter att ha jobbat med detta i åtta år. — Det är lätt att tycka om det här huset. Det gäller allt ifrån materialval, färgskalor och egenskaper till dess speciella historia. Det finns en tydlig dramatik och lekfullhet insprängd i rationalismen som präglar huset. Ju mer tid du tillbringar här desto mer upptäcker du. Jag har en enorm respekt för Gustaf Rosenberg som skapade den här komplexa byggnaden och jag är så imponerad över hur bra de byggde. Arkitektkontorets första uppdrag var att ta fram en 3D-modell av huset för att tydliggöra alla delar som fanns. — Det var viktigt för att få en förståelse för de enorma ytorna och vad man skulle kunna fylla dem med när PostNord hade flyttat >