JBF_3_2022 1
innehåll LEDARE Att sälja återbrukat byggmaterial
är inte en ny idé. Förr var det ett sätt att öka försäljningen. Nu är det en överlevnadsfråga. Utan återbruk kommer jordens resurser inte att räcka till. Att sälja nytt eller begagnat borde inte spela någon roll, och återbruk är mer resurseffektivt än återvinning som kräver att material mals ner innan nya produkter kan framställas. Återbruk kan kombineras med återtillverkning genom att fräscha upp begagnade varor så att de följer rådande färgtrender. Men efterfrågan måste finnas där, och nu börjar konsumenter välja bort varumärken som de inte anser uppfylla deras värderingar när det gäller hållbarhet. Beijer har uppfattat signalerna och nu börjar kedjan att testa marknaden för återbrukade trävaror som samlas in på en återvinningscentral. Målet är att skala upp satsningen och utöka sortimentet med andra produktslag som är återbrukade. Att följa strömningarna i samhället är nödvändigt. Om bygghandeln inte engagerar sig i återvinning och återbruk, kommer andra aktörer att göra det. Exempelvis fastighetsförvaltare som Diös som har börjat sälja byggvaror som inte längre behövs i verksamheten på Tradera. Och trycket på byggherrar och entreprenörer att leverera klimatsmarta byggnader ökar, vilket bland annat betyder mer cirkularitet så att produkter som kan återbrukas inte slängs som avfall. Kraven på hållbara cirkulära flöden kommer att fortsätta att öka. Det är dags att planera för ett ökat återbruk. Per Gidlund OMSLAGET: Upsala Färgs vd Johan Lindqvist välkomnar sina kunder till butikens färghandelsmuseum. UPSALA FÄRG LYFTER MED HISTORIK FOTO: UPSALA FÄRG. I början av året öppnade den klassiska färghandeln Upsala Färg sitt färghandelsmuseum som nu har gjorts till en integrerad del av butiken. Enligt vdn Johan Lindkvist räcker det inte med ett bra produktsortiment. Butiken måste också ge en bra kundupplevelse. Sid 15 ÖKAT TRYCK PÅ CIRKULÄRA LÖSNINGAR Näringslivet ska ta ett större ansvar för att ta fram återbrukbara produkter och att återvunnet material används i nya produkter. Det anser majoriteten av de konsumenter som utfrågats i undersökningen Circular Voice. Sid 4 BEIJER BÖRJAR SÄLJA ÅTERBRUKAT Beijer Byggmaterial/Bygg-Ole har börjat sälja trävaror som har samlats in vid Österviks kretsloppscentral i Nacka. Målgruppen är privatpersoner och kedjan förbereder sig för att utöka sortimentet med ytterligare återbrukbara produkter. Sid 12 JACKON-AFFÄREN KAN STOPPAS Bewi Asa:s förvärv av Jackon granskas särskilt av Konkurrensverket som inte utesluter att förbjuda affären om den kan komma att hämma en effektiv konkurrens avseende isoleringsprodukter, förpackningar och komponenter. Sid 18 ALFORT SATSAR PÅ FORTSATT TILLVÄXT Anrika AB Alfort & Cronholm ser optimistiskt på framtiden trots signaler om varubrist och leveransproblem. Försäljningen fortsätter att öka och nu blickar företaget efter nya förvärvsobjekt och att expandera utomlands. Sid 22 4 22 Chefredaktör Per Gidlund 070-829 97 25 per.gidlund@vtf.se Redaktör /Ansvarig utgivare Lars Cyrus, 08-514 934 20 jaff@vtf.se Annonschef Mats Gustafsson 0651-564524 mats.gustafsson@byggbasen.com Redaktion Vretenvägen 6, Solna Tel 08-514 934 20 Postadress: Box 2082, 169 02 Solna JBF ■ 3-2022 för sällskapet JMM 3 Prenumeration och adressändring prenumeration@vtf.se Tryck Pipeline Nordic AB