Aktuella Byggen 1
aktuellt Hagastadens t-banestation Bygget påbörja
t – ska stå färdigt 2026 Det är så länge sedan som 1994 som vi i Stockholm fick en ny tunnelbanestation och då var det förlängningen från Bagarmossen till Skarpnäck som byggdes ut. AV: MAJ STABERG | FOTO/ILLUSTRATION: TMRW&RUNDQUIST Henrik Rundquist och Peter Sundin. Nu har bygget av t-banestationen Hagastaden startat och ska stå färdigt år 2026. Med på den resan är Rundquist Arkitekter som tillsammans med konstnären Åsa Jungnelius, ska få resenärer att få en angenäm upplevelse vid nedstigandet i underjorden. – Många stockholmare tillbringar mycket tid under en hel livslängd i tunnelbanan så det är en ynnest att få göra sådana här offentliga miljöer ändå behagliga att vistas i. Det är ju inte alltid så att människor längtar efter att gå ned i de här underjordiska miljöerna som tunnelbanan är, säger Peter Sundin, Rundquist Arkitekter. Redan 2009 startade projektet för nya tunnelbanedragningar av Trafikförvaltningen och då var planen att den bara skulle dras till Hagastaden. När sedan Arenastaden kom in i bilden blev det en nystart av projektet och då anlitades Peter Sundin med kollegor efter ett traditionellt anbudsförfarande med upphandling. Då arkitektbyrån hade en tidigare erfarenhet av att arbeta med liknande infrastrukturprojekt så fick byrån uppdraget. 156 AKTUELLA BYGGEN NR 2 | 2022 – I och med att vi arbetat med en förstudie av tunnelbaneprojektet redan 2009 och arbetat brett med infrastruktur så föll valet på oss. Det som jag tycker är mest intressant med det här projektet är, förutom samarbetet med konstnären Åsa Jungnelius, det är samhällsnyttan. T-banan möjliggör hela utbyggnaden av Hagastaden med en effektiv kollektivtrafik som man inte hade klarat av med bara bussar. HELA STATIONSBYGGNADEN Peter Sundin och Henrik Rundquist jobbar med hela stationsbyggnaden; från entrédörrar på gatuplan ned till plattformen där folk står och väntar på tåget. Och även med bakomliggande tekniska utrymmen som man inte ser med blotta ögat. De arbetar även med Arenastaden och Södra Hagalunds tunnelbanestationer. – Det är alltid en utmaning att göra sådana här projekt som sträcker sig över en så lång tid. Projektet går igenom olika faser när man jobbar med det och kontinuiteten blir bristfällig men jag tycker att vi har lyckats väldigt bra med byggnaden hittills, säger Henrik Rundquist. Peter Sundin har jobbat mycket med byggterminaler innan men då utan den tekniska komplexiteten som en tunnelbanestation har. – Jag brukar säga att vi ritar miljöer där människor hela tiden är på väg någonstans och vi kan likna det vid stadens mellanrum. KNYTER IHOP KOMMUNER Något annat som är speciellt med Hagastadens tunnelbana är att man knyter ihop de två kommunerna Stockholm och Solna på ett naturligt sätt. – När det här är färdigbyggt och får lite patina efter några år så kommer man förhoppningsvis att säga att stationen Hagastaden är självklar i sitt läge och på ett naturligt sätt knyter ihop de två kommunerna Stockholm och Solna. Jag tycker att det är väldigt kul och spännande att få vara en del i det här sammanhanget och ha kunnat bidra med en del, säger Peter Sundin. – Att kunna hållbart utveckla staden, helt enkelt, säger Henrik Rundquist. ■