AMES 1
MEDIA, REKLAM & PR Local Hard Seltzer Tropical är
en ekologisk blanddryck där kolsyrat alkoholhaltigt vatten smaksatts med mango och ananas. HARD SELTZER-TRENDEN I SVERIGE FÖR ATT STANNA FOTO: PRESSBILD Maria Mossenberg, L’Oréal Norden, som utsetts till ny vice ordförande för ICC:s globala Marknadsföringskommission. MARIA MOSSENBERG VICE ORDFÖRANDE I INTERNATIONELL MARKNADSFÖRINGSKOMMISSION FOTO: PRESSBILD Maria Mossenberg, Director of Corporate Affairs & Engagement, L’Oréal Norden, har utsetts till ny vice ordförande i Internationella Handelskammarens (ICC) globala kommission Marketing and Advertising. Som vice ordförande blir Maria ledande i kommissionens arbete med att utveckla och uppdatera globala standarder för ansvarsfull marknadsföring. Genom Marias nya roll stärks det svenska näringslivets roll och inflytande i den globala policyutvecklingen. Sedan hösten 2021 är Maria även ordförande för ICC:s svenska Marknadsföringskommitté och ansvarar där för arbetet med att från svensk sida bevaka utvecklingen på marknadsföringsområdet internationellt och samla in det svenska näringslivets synpunkter till ICC:s globala arbete. Ett av den internationella kommissionens huvudsakliga arbetsområden är att bidra till utvecklingen och uppdateringen av ICC:s Regler för reklam och marknadskommunikation (Marknadsföringskoden), vilket är ett internationellt erkänt ramverk som hjälper företag att säkerställa att deras marknadskommunikation är etisk och ansvarsfull. Marknadsföringskoden ligger också till grund för lagstiftning och etiska bedömningar av marknadsföring genomförda av självreglerande prövningsorgan världen över. I Sverige tillämpar Reklamombudsmannen (RO) ICC:s Marknadsföringskod i sin granskning av reklam. Marknadsföringskoden täcker även in särskilda regler för marknadskommunikation kopplat till barn och ungdomar, livsmedel och dryck, alkoholreklam samt miljö och klimat. Nyligen uppdaterades riktlinjerna för ansvarsfull marknadskommunikation om miljö och klimat, ett regelverk som i Sverige översatts och paketerats till en digital utbildning för alla involverade i hållbarhetsarbete och marknadsföring. ® Den globala dryckestrenden med alkoholhaltigt smaksatt vatten, så kallad Hard Seltzer, lanserades brett i Sverige med Local Hard Seltzer Lemon hösten 2020. Produkten blev snabbt populär och nu har succén följts upp med en ny variant, Local Hard Seltzer Tropical, som lanserades i samtliga Systembolagsbutiker tidigare i somras. Local Hard Seltzer Tropical är en ekologisk blanddryck där kolsyrat alkoholhaltigt vatten smaksatts med mango och ananas för att ge konsumenten en uppfriskande och lätt drink med lågt sockerinnehåll. Local Hard Seltzer Tropical är en ny variant från Local som under 2020-talet snabbt etablerat sig som Sveriges mest sålda hard seltzer-varumärke. Försäljningssuccén för Local följer den stadigt ökande efterfrågan på uppfriskande och fräscha alternativ till öl, cider och vin. Det låga socker- och kolhydratinnehållet och den, i jämförelse med andra drinkar, låga kalorinivån är något som uppmärksammas av konsumenterna. – En frisk törstsläckare som dessutom har ett lågt kaloriinnehåll har visat sig ha en större efterfrågan än vad vi vågat drömma om. Med lanseringen Local Hard Seltzer Tropical har vi fått till en somrig smak som dessutom är baserad på enbart ekologiska ingredienser vilket är spännande och i linje med den clean label-trend som råder, säger Marcus Friari, produktchef för Local på Galatea. LOCAL HARD SELTZER TROPICAL innehåller 28 kalorier (kcal) och 0,9g kolhydrater per 100ml. Drycken är vodkabaserad och smaksatt med ekologiska aromer av mango och ananas. Alkoholhalten på drycken är 4,5 procent. Produkten lanseras brett över hela landet med start 11:e juli. ® Målet med avtalet mellan Norwegian och Widerøe är en bättre service, att skapa synergier och driftseffektivitet. NORWEGIAN OCH WIDERØE INGÅR ETT NÄRA SAMARBETSAVTAL FOTO: PRESSBILD Norwegian och Widerøe undertecknade en avsiktsförklaring i slutet av juli med avsikten att de två flygbolagen kommer att ha ett nära samarbete inom ett antal områden i framtiden. Detta innebär bland annat att de två företagen kommer att ha ett samarbete kring biljettförsäljning, vilket ska göra det möjligt för bolagens passagerare att sömlöst kunna resa i båda flygbolagens linjenät, enligt ett interlineavtal. Målet med avtalet är en bättre service, att skapa synergier och driftseffektivitet. Norge är en oerhört viktig marknad för båda företagen. Widerøe flyger genom hela det regionala nätet i Norge medan Norwegian är en stor aktör i huvudlinjenätet. En stor del av passagerarna i Norge är beroende av både Norwegian och Widerøe för att nå sin destination. − Jag är mycket nöjd med det avtal vi har ingått med Widerøe idag. Vårt mål för detta samarbete är att gynna både företagens passagerare och våra anställda, säger Geir Karlsen, Norwegians vd. − Detta är en glädjens dag för både Widerøe och våra passagerare som är starkt beroende av våra flygningar för att arbeta och bo i Norge, säger Stein Nilsen, Widerøes vd. ® 27