AMES 1
MOTOR Håll koll på vad som gäller i respektive la
nd på husbilssemestern i Europa. Toyotas elbil bZ4X står stadigt med alla fyra hjulen på jorden. BÄTTRE SENT ÄN FÖRST TEXT : WILLY PRISKE OCH JOHANNES GARDELÖF / © CNP AB FOTO: CNP AB Världens största biltillverkare har pressat ur sig tjugo miljoner hybrider – men ingen renodlad elbil. Nu kommer frälsaren som ska förändra allt och vars namn är så krångligt att det går åt en fusklapp för att få allt rätt. Det krävs inte mycket fantasi för att tro att bZ4X är en ny vän till robotduon R2-D2 och C-3PO i Star Wars. Nu är dock inte Toyotas elbil lika komplicerad som det låter, utan bZ4X står med alla fyra hjulen på jorden. Toyota har inte rullat i bräschen för elbilsutvecklingen och anledningen är enkel. Japanerna ser med nyktra ögon på det hela och menar att det är farligt att stirra sig blind på ett enda alternativ. Därför har man jobbat efter devisen ”bättre sent än först” och bZ4X känns i gengäld riktigt genomtänkt med hög byggkvalitet. Låt oss börja provkörningen med att räta ut alla frågetecken kring det kryptiska namnet. Hela världen undrar över innebörden och sanningen är att bZ står för beyond Zero. 4:an symboliserar att storleksklassen är jämförbar med RAV4 och det avslutande X:et att det rör sig om en crossover. Bilen är faktiskt större och 40 kraftfullare än den upplevs på bild och det går igen även interiört med en rymlig kupé som känns extra luftig tack vare ett panoramaglastak. Lite senare introduceras även ett tak med solceller och i rätt väder ska man kunna få upp till en mils extra räckvidd per dag. Cockpit-känslan är påtaglig och de bekväma framstolarna skiljs åt av en bred mittkonsol där även handskfacket placerats. Här finns likaså en pekskärm på antingen åtta eller 12,3 tum beroende på vilken version du slår till på. Toyota bZ4X med fyrhjulsdrift klarar måhända inte av att bestiga berg men väl kraftiga upp- och nedförslut. Att plattformen med det 71,4 kWh stora batteripaketet bemästrar ett vadningsdjup på 50 centimeter är imponerande. Det är även garantitiden för batterierna som lovar minst 70 procent av kapaciteten efter åtta år eller 16 000 mil och med möjlighet att uppgradera till tio år eller 100 000 mil. Åkkomforten är riktigt bra och det är påfallande tyst hela vägen upp till 160 km/h. Undrar du över grundpriset? Det startar från 557 900 kronor men då ingår enbart framhjulsdrift och därmed går du miste om den bakre elspisen. Ska du ägna dig åt gyttjebrottning så blir det att hosta upp ytterligare 31 000 kronor. Vår pärlemovita testkärra skräms inte av tanken på otämjd natur och det kan vi faktiskt tacka Subaru för. Deras elbil heter Solterra och är en identisk kopia med utbytta emblem. ® DET LJUVA HUSBILSLIVET – SEMESTRA I EUROPA I SEPTEMBER TEXT : CARL-INGEMAR PERSTAD OCH JOHANNES GARDELÖF / © CNP AB FOTO: CNP AB Efter två år i lockdown ser många fram mot en efterlängtad bilsemester på kontinenten. Planeringen är däremot inte den lättaste eftersom olika länders pandemiregler kan ändras över en natt, så det gäller att vara anpassningsbar. Lösningen? Tja, husbilar har varit populära länge och nu skjuter försäljningen i höjden. För med huset på ryggen likt en snigel kan semestertrippen göras extra flexibel. Med husbilen är man vanligtvis fri att resa dit man vill och det är enkelt att ändra rutten beroende på väder och för all del coronaregler. Det senare måste man hålla järnkoll på i dessa dagar och görs lättast på webbplatsen Re-open EU. Missa inte heller att kolla upp regelverket kring vägavgifter och miljözoner eftersom även detta skiljer sig från land till land. Majoriteten väljer tyska autobahn för att snabbt och smidigt komma söder om Alperna – men håll koll på bensinmätaren. Får du soppatorsk på landets motorvägar så blir följden dryga böter och enda giltiga skälet att stanna är punktering. Frankrike tillhör många husbilsfantasters favoritländer och här krävs dessutom en alkoholmätare i kupén. Det är inte så konstigt med tanke på landets alla fantastiska vingårdar som erbjuder gratis provsmakning. Tänker du däremot byta vinet mot sangria och åka vidare till Spanien så finns en hel del märkliga trafikregler att hålla koll på. Att exempelvis framföra ditt fordon barfota, i flip-flops eller med bar överkropp ger 80 euro i böter. Lagen säger dessutom att om du bär glasögon eller linser så måste en reservuppsättning finnas i bilen. Även om du laddat med mat före avresan så behövs förråden fyllas på under trippen. Tipset är att handla utanför storstäderna och därmed går det inte att lita på att butiken eller tankstället tar ditt kontokort när det är dags att betala. Många svenskar blir tagna på sängen men faktum är att kontanter fortfarande behövs i stora delar av Europa. I pandemitider är en reservbuffert för oförutsägbara händelser en god idé och glöm för guds skull inte att köpa munskydd. Ligg alltid steget före och ta reda på vad som gäller vid olika gränspassager. Att åka på husbilssemester i Europa kräver sin planering, men du kan ju alltid göra livet lite enklare och semestra hemma i Sverige. Trevlig resa och kör försiktigt. ®