Nöjesguiden GBG 1
Musik Bäst just nu BLIR POPULÄRMUSIKEN DUMMARE? F
orskning har kommit fram till att musik verkar bli simplare, vad säger det om musikbranschens framtid? TEXT: EMMA THIMGREN LÄNGE HAR LYSSNARNAS förändrade konsumtion av musik varit något som upptagit forskarna. Men nu har man också börjat gräva djupare i hur själva musiken påverkas av det. Resultatet är tyvärr så dystert som man fruktat. En ny studie av engelskspråkig musik som publicerats i tidskriften Scientific Reports fastslår nämligen att låttexter inte bara har blivit enklare, utan också mer rättframma, repetitiva och jag-fokuserade de senaste 50 åren. Låtarna använder också allt mer rimmande. STUDIEN HAR ANALYSERAT 12000 låtar som släppts mellan 1970 och 2020 inom genrerna rap, pop, country, rock och R’n’B. Men trenderna var gemensamt för alla genrer, vilket betyder att de speglar vår samtid, menar forskarna. Ord som “jag” eller “min” har ökat, samtidigt som negativa känslor som ilska, avsky och sorgsenhet också har det. Det skulle kunna visa hur vi blivit mer självcentrerade, men också hur världsläget blir allt mer oroligt. Forskarna ser alltså att musiken både blivit strukturellt simplare, med fler upprepningar, men också att ordförrådet har minskat. LYSSNARNA SOM OFTAST kollade upp låttexter fanns bland country- och R’n’B-fansen. Det skulle kunna indikera att övriga genrer har simplare texter. Men forskarna menar att för pop och 48 NÖJESGUIDEN | NR 4, 2024 rock kanske inte låttexterna är det som mest visar hur genrerna har utvecklats de senaste 50 åren. DET HADE VARIT lätt att skylla på Tiktok och streamingplattformer för denna förenkling och urvattning av populärmusiken. Studien visar att de första 10-15 sekunderna är de viktigaste för att fånga en lyssnare. Enligt en analys av Spotify som plattformen Echo Nest gjort, hoppar 50 procent av lyssnarna över en låt innan den är slut. En fjärdedel byter låt redan efter fem sekunder. Att göra låtarna så simpla och repetitiva som möjligt gör dem konkurrenskraftiga i ängsligheten att snabbt fånga lyssnare – då är de som mest minnesvärda. För att en låt ska slå på Tiktok behöver den egentligen inte ha mer än en bra refräng, resten av låten kommer de flesta aldrig höra. VI ÄGNAR OSS också mer och mer åt passiv lyssning och musik som pågår i bakgrunden av något annat. Många ser musiken som en ljudmatta som då gärna får vara så anonym som möjligt. Målet för skivbolagen är då främst att producera singlar som kan spelas om och om igen, inte att de ska ha en särskilt hög verkshöjd. Låtarna som får mest spelningar är också de som plattformarna kommer pusha fram, och så fortsätter spiralen i oändlighet. NYLIGEN VALDE UNIVERSAL, som anses vara världens största skivbolag, att plocka ned sin musik från Tiktok, eftersom man enligt skivbolaget inte lyckats enas om ett tillräckligt rättvist system för kompensation. Det innebär att musiken från artister som Billie Eilish, Ariana Grande, Lady Gaga, The Weeknd och Harry Styles inte längre finns på plattformen. Kanske kommer det här också att bromsa in förenklingen av musiken, när artisterna inte längre behöver Tiktok-optimera sina låtar. MEN FÖRENKLINGEN AV musiken började, som studien fastslår, långt innan digitaliseringen. Det handlar då kanske snarare om att populärmusiken hela tiden har ambitionen att nå fler lyssnare. För andra sidan av myntet är att texterna också har blivit mer lättillgängliga och personliga. I kontrast är det snarare musiken som blir mer specifik. Genrer blandas i tusentals kombinationer och digitaliseringen har också satt musikproduktionen i fokus av låtskrivandet. Kanske är det bara naturligt att texterna blir enklare för att erbjuda en motvikt. Så för att verkligen kunna analysera låtarna räcker det nog inte att dra slutsatser från texterna. Resultatet kanske inte är så dystert som det verkar. SOM VI HAR ÄLSKAT Dokumentär, Story AB Regissören Gustav Ågerstrand lyckas fånga Sara Parkman just i rätt ögonblick, precis på randen till att slå igenom stort med sitt särpräglade uttryck där hon går i bräschen för folkmusikens renässans i Sverige. Men han visar också det komplexa i att vara en skapande människa. VAMPIRE WEEKEND, ONLY GOD WAS ABOVE US Album, Columbia Genom att omfamna melankolin på sitt nya album lyckas Vampire Weekend förnya sig själva mer än de gjort det senaste årtioendet. Vemodet tar de bort från sitt senaste slätstrukna album och in i hoppfullheten. ST. VINCENT, ALL BORN SCREAMING Album På sitt sjunde album går St.Vincent djupare än hon någonsin gjort. Resultatet är mörkare, hårdare och mer psykedeliska ljudbilder. COURTNEY LOVE'S WOMEN Podcast, BBC I denna podcastserie i åtta avsnitt delar Courtney Love med sig av soundtracket till hennes liv genom de kvinnliga artister som inspirerat henne. TAYLOR SWIFT, THE TORTURED POETS DEPARTMENT Album Inte för att världens största popstjärna behöver ytterligare en hyllning, men det elfte studioalbumet från Taylor Swift är också hennes bästa hittills. EMMA THIMGREN emma.thimgren@ng.se