I.A. Hedin Bil - Hållbarhetsrapport 1
HÅLLBARHETSRAPPORT 2018 9 UTBLICK När vi nu samma
nfattat vårt arbete med hållbarhet för 2018 är vi stolta över det arbete vi gjort under året. Vi inser samtidigt att vi har en stor möjlighet att göra ytterligare förbättringar för en positiv utveckling. I denna utblick kommer vi att ta upp det vi som koncern har på agendan framöver när det gäller hållbarhet, ett hållbart företagande och en hållbar arbetsplats. Genom vårt pågående energieffektiviseringsprojekt kommer vi att fortsätta arbetet med drifteffektiviseringar och andra lönsamma åtgärder för att sänka energikostnaden och energianvändningen på våra anläggningar. Detta bidrar i sin tur till förbättrat inneklimat, reducerad extern miljöpåverkan och kompetensutveckling av vår personal. I början av 2019 kommer vi att påbörja en elupphandling omfattande samtliga våra verksamheter i Sverige och Norge, med inriktning 100% förnybara energikällor. Vi har fortsatt fokus på arbetet med ökad materialåtervinning tillsammans med vår samarbetspartner inom avfallshantering. Samarbetet ska resultera i konkreta förbättringar som bidrar till att vårt mål om 70% materialåtervinning kan nås. Branschen spår en ökad försäljning av elbilar och hybrider och flera av biltillverkarna kommer att lansera flertalet modeller inom de närmaste åren. Det ställer även krav på utbyggd infrastruktur gällande laddning av dessa fordon på våra anläggningar. Vårt fortsatta strategiska inköpsarbete och utökning av koncerngemensamma inköp säkerställer att vi tillsammans med våra samarbetspartner tar hänsyn till kvalitet, miljö, etik och ekonomi. Nya möjligheter till att konsolidera avropsflöden till våra anläggningar ger en positiv påverkan på transporter i hela försörjningskedjan. Vi är medvetna om att vi har en högre personalomsättning än vad som är hälsosamt för ett företag. Positivt är att vi såg vår personalomsättning minska mellan 2017 och 2018 och kommer att fortsätta göra insatser och jobba med kultur och ledarskap för att bromsa in denna ytterligare. De närmsta fem åren ska vi verka för jämställda löner, nolltolerans i diskriminering samt ökad mångfald i stort. Vi kommer att införa regelbundna uppföljningar per affärsområde utifrån följande fem områden: lön & förmåner, arbetsmiljö och hälsa, föräldraskap och karriär samt kompetensutveckling. För att förbättra kund – och medarbetarnöjdheten ytterligare fortsätter vi också vårt arbete med våra förbättringsprogram Bavaria Next Level och Servicemarknadslyftet. Vi ser ett behov av att förtydliga och förbättra uppföljningen av vårt arbete som inryms under sociala förhållanden. Initiativ görs, men främst genom lokala initiativ av eldsjälar inom organisationen. Vi ska säkerställa en bättre styrning och uppföljning centralt. Vi är en stor organisation som kan spänna muskler och faktiskt göra skillnad. För att bättre följa upp arbetet avser vi också att arbeta fram en eller flera resultatindikatorer för att på så vis redovisa nyttan med vårt arbete. För att bättre följa upp händelser med koppling till vår uppförandekod kommer vi att utreda möjligheten att implementera ett komplement till våra nuvarande rapporteringsvägar gällande allvarliga oegentligheter inom Hedin Bil. En sådan procedur skapar förutsättningar för att också följa upp antal inträffade händelse inom Hedin Bil. Det förebyggande arbetet inom inköp kommer fortsätta med målet att öka andelen kvalificerade och godkända leverantörer. 49