Nöjesnytt Växjö 1
Hon har bara gjort sex album på 30 år, men så är
det också de tysta perioderna som är det viktigaste för Titiyo Jah. Med ännu ett nytt hyllat album i ryggen är det turnédags igen och den 31 juli kommer hon till Linnéparken i Växjö. Trots att Titiyo Jah mer eller mindre är född in i showbusines – hennes pappa är den legendariske slagverkaren Ahmadu Jah, hennes mamma är danspedagogen Maylen Bergström och hennes halvsyster är Neneh Cherry – var det ingen självklarhet att hon skulle stå längst fram på scen. Det var tack vare påtryckningar från Neneh, som hört Titiyo sjunga hemmavid, som gjorde att hon till sist valde att satsa på en sångkarriär. Hon gjorde sina första jobb som körsångerska åt Orup, Jakob Hellman och Eric Gadd och 1988 fick hon skivkontrakt som soloartist. Med singeln Talking To the Man In the Moon fick hon inte bara en brottarhit 1989, utan vann även en Grammis som Årets Nykomling. Tillsammans med dåvarande partnern Magnus Frykberg blev hon en av pionjärerna inom svensk soul och satte både ribban och ritade kartan för hur genren kunde låta med skandinaviskt blod i ådrorna. På sitt tredje album, Extended från 1997, hade Titiyo blivit allt mer involverad i låtskrivarprocessen och produktionen och plattan renderade henne ännu en Grammis. Men det var med det lite rockigare albumet Come Along från 2001 som hon fick sin allra största framgång. Albumet, som gjordes ihop med Jocke Berg från Kent och Peter Svensson från The Cardigans, blev en stor hit både här hemma och internationellt. Titiyo har alltid tagit god tid på sig mellan skivorna, och dessutom ständigt förnyat sig. För Jan Gradvall berättade hon om vikten av att faktiskt ta en paus ibland och fokusera på annat. –De där tysta perioderna är fruktansvärda, hemska, men samtidigt de viktigaste. Jag har funderat på det så mycket att jag skulle kunna göra ett forskningsarbete om kreativitetsdemonerna, hur de stängs av, hur de slås på. Jag kan inte säga att något i mitt liv är viktigare än min kreativitet. Mina barn, naturligtvis. Men om jag inte skulle ha mitt kreativa skulle jag vara en hemsk mamma. Det var också efter en ganska lång inaktiv period som Titiyo återigen kom tillbaka med både en ny stil och ny fräschör i sitt uttryck. 2016 släppte hon 13 Gården, hennes första svenskspråkiga album, och med den hittade hon inte bara en ny publik utan också en ny kreativitet – och ett nytt sätt att sjunga. –Jag har medvetet försökt styra undan från vissa saker. Om man är soulsångerska och sjunger på svenska så är det lätt att hamna i gamla fack. Mauro (Scocco) och Lisa Nilsson gjorde soul-på-svenska-grejen så fruktansvärt bra, byggde ett monument. Dit vill man inte. Men vad jag har insett är att när jag sjunger på svenska kan jag inte sjunga alla slags ord. Gammalsvenska går till exempel bort. I en av de nya låtarna, som jag har skrivit tillsammans med Linnea Henriksson, hade hon skrivit raden ’Jag ger mig av’. Det gick bara inte. Jag säger inte så och kan därmed inte sjunga så. Engelskan har jag aldrig behövt analysera på det sättet, berättade hon för Jan Gradvall i samma intervju. Efter skivan genomförde hon sin första Sverigeturné på sju år, till både kritikers och publikens jubel. Tidigare i år släpptes nya singeln Som Ingenting, där hon hyllar pappan till den dotter de fick tillsammans 2017. "Det är faktiskt min första lyckliga kärlekstext. Har den något budskap är det: Tänk fritt! Tänk inte hur det 'bör' vara med relationer i en viss ålder, etc", säger Titiyo i ett pressmeddelande. Hon säger också att hon slutat tänka i termer av album och istället ser Som Ingenting som en del av "ett slags självbiografisk scenföreställning som hon fortfarande skisserar de exakta formerna för". Titiyo genomförde endast ett exklusivt och utsålt gig under sommaren 2018, på Stockholms vackraste utomhusscen Mosebacketerrassen, där hon bjöd på både gammalt, nytt och osläppt material. När det nu är dags för en ordentlig turné har det ur de svenskspråkiga låtarna arbetats fram ett varmt och personligt turnékoncept. –Jag försöker tänka utanför någon slags box, och utanför hela konsert-ramverket. Jag känner att jag kan kommunicera med min publik på ett nytt sätt med de här svenska texterna. Det har liksom lett upp till det här, utmaningen i att för första gången göra någonting åt ett personligt håll, hälsar Titiyo. I TEXT: OLA KARLSSON FOTO: VIKTOR FLUMÉ 16 | nöjesnytt