Bumsen 1
Nyheter K 1600 är tillbaka! – snyggare, starkare
och mer tekniskt avancerad ”För en ännu mer intensiv körupplevelse, har vi gett de nya K 1600-modellerna ett flertal tekniska uppgraderingar. De oöverträffade sexcylindriga motorerna gör dessa motorcyklar unika och fascinerande världen runt. I denna vidareutvecklade version fungerar den mer överlägset och kraftfullt än någonsin.” Toni Decker, project manager of BMW K series. Så börjar pressreleasen om 2022 års upplaga av BMW K 1600-modellerna, och visst har de mycket att erbjuda. Modellprogrammet sträcker sig, precis som tidigare från den mer sportigt inriktade K 1600 GT via lyxkryssaren K 1600 GTL till de två bagger-modellerna K 1600 B och K 1600 Grand America. Utseendemässigt har alla fyra modellerna fått en ansiktslyftning. Fronten har fått moderna adaptiva LED-strålkastare, färgalternativen har förnyats med två höjdpunkter: K 1600 GT Sport Style i Racingblue metallic/Racingred uni på vit botten med svart ram och drivlina och de fantastiska K 1600 B och K 1600 Grand America i Option 719 ”Midnight” Meteoric Dust II metallic med water transfer printing, där varje motorcykel får ett unikt utseende. Nytt för i år den gigantiska 10,25 TFT-skärmen, samma som på R 1250 RT, med integrerad navigation i samverkan med smartphoneappen BMW Connected och styrning via multikontrollhjulet på styret. Nytt är också de fyra favoritknapparna till vänster i kåpan, som erbjuder 18 olika möjligheter till individuella snabbval som ljud, handtagsvärme med mera. Ljudsystemet 2.0, standard på K 1600 GTL och Grand America, tillval på de andra två, är numera integrerat i motorcykeln elektroniska system och erbjuder DAB och DAB+, DAB-FM-följning samt equalizer-profiler för lyssning i hjälm, eller utan vid stillastående. Fjädringen är utrustad med Dynamic ESA ”Next Generation” med helautomatisk lastjustering. Kärnan i K 1600-serien är givetvis den klassiska sexcylindriga motorn. I årets upplaga är den anpassad till EU-5 reglerna och har ny motorstyrning, nytt knacksensor-system, ny utsläppskontroll och engine drag torque control (MSR), eller på svenska motorbromsbegränsning. I och med uppgraderingarna har BMWs ingenjörer lyckats bibehålla de 160 hästarna och ta ut dem 1000 varv tidigare, redan vid 6 750 rpm. Dessutom har vridmomentet höjts från 175 Nm till 180 Nm, vid samma varvtal som tidigare – 5 250 rpm. Resultatet? Ännu mer drag... Bumsen 5 2021 15