Bumsen 1
Jag och min BMW Vägen till en RT Långkörande krön
ikeskribenten Bror Gårdelöf går från klarhet till klarhet när det gäller modellval. Senaste resekamraten heter Willie och är en vackert rödglänsande R 1250 RT Sport. Efter att Bikestop blivit Linköpings märkesbutik för BMW, erbjöds jag att som trogen kund låna den första versionen av sprillans nya R 1200 RT över påsken 2006 – och snarast ombads att göra en längre resa med efterföljande recension. Detta blev närmast parodiskt lyckat för den senaste versionen av detta klassiska touringlok. På väg hem från butiken blev det en kortare bit på E 4. Efter någon kilometer började jag undra, varför alla bilister körde så sakta – tills blicken hamnade på hastighetsmätaren. 145 km/h hade inte märkts! Kort därefter visade sig cykeln osannolikt lättkörd på krokiga vägar. Dess omfångsrika yttre har lurat många. Följande dag startade jag mot västkusten – i +4 grader och stadigt duggregn. Men vad gjorde det? Med kåpglaset i rätt 46 Bumsen 5 2021 höjd och värme i både handtag och sadel förblev jag torr och varm – en ny och angenäm upplevelse – och låg bara boxern inom det breda dragregistret, fanns alltid effekt. Mersmak. Min Aprilia RST 1000 Futura var emellertid ingen dålig hoj – snygg, lätt, lättkörd, snabb och bränslesnål. Men när den någon enstaka gång behövde en reservdel, kunde väntan bli lång. Alltså köpte jag chefens BMW K 1200 RS, 2002, när han efter säsongen 2007 bytte upp sig till en ny K 1200 GT. RS:en – Sigurd – motsvarade med bravur modellens rykte som skottsäker. På honom blev det 15 000 problemfria mil under tolv år med åtskilliga långresor – från Nordkap till Korsika. För ett par år sedan fick han nytt sadelöverdrag, ny styrdämpare (en åtgärd, som Beviks aldrig behövt utföra tidigare!) och nya bromsskivor, vilket jag betraktar som driftskostnader. Kopplingen förblev torr. Jag tänkte investera i renovering av drivlinan, så småningom ny kamkedja – och sannolikt med tiden ny packbox och koppling – för att köra ytterligare 10 000 – 15 000 mil. Men det hanns aldrig med.