Bumsen 1
Adventure Days Mitt första evenemang var GS Exper
ience, följt av kortvarianten av Ride Nordics tvådagars Offroad Basickurs, som för min del slutade i en knädjup gyttjepöl. Mer om det nedan. GS Experience gav oss alltså möjlighet att testa BMWs olika GS-modeller på en ganska krävande slinga i dalaskogarna, med asfalt, grus och leriga skogsvägar inklusive surhål med knädjupt vatten. Jag passerade vattenhålet på en BMW F 850 GS Rallye, något den klarade lätt trots min begränsade erfarenhet. Lika lätt passerade de andra hojarna som kördes av förare med högst varierande grusvana. Senare bytte jag till en R 1250 GS Adventure som trots sin vikt och sitt stora omfång var lättare att köra på skogsstigarna. Lägre tyngdpunkt och en motor som gick att köra på tomgång gjorde framfarten säkrare. Snabbkursen i gruskörning, sammandraget av Ride Nordics offroadkurs, hölls på en efter regnandet rätt vattensjuk grusplan. Instruktörerna gick igenom bromsteknik och hantering av mc i lågfart på löst underlag, sedan fick vi öva. En lärorik utmaning i det djupa, blöta lösgruset. Kursen skulle avslutas med en liten tur som startade i en av Säfsens skidbackar(!). Sakta snirklade vi oss uppåt i den leriga gräsbacken, när plötsligt norrmannen framför mig halkade omkull på sina Michelin Anakee Adventure – lite olyckligt däckval för regnvått gräs. Snabbt lyckades jag stanna och hjälpa honom upp, men när jag sedan skulle starta igen hade de andra åkt vidare och jag kunde inte se var de hade kört. Efter en kort utflykt långt upp i backen lyckades jag vända och ta mig neråt igen, men körde fast i en gyttjepöl när jag försökte korsa en liten bäck. Fotfäste noll, jag sjönk till knäna i gyttjan och när jag efter en stund lyckades påkalla hjälp behövde vi vara fem man för att få loss hojen. Det som var en Basic-klassad kurs blev rätt snabbt något mer i stil med Advance+. Minst sagt spännande och rätt ansträngande. Alla gick in med fullt engagemang hela tiden – både turledare och deltagare. De tre dagarna var fyllda av evenemang och turer. Grusvägar, timmerbilvägar och skoterleder finns i sådan mängd att ingen tur blev en upprepning. Vi fick råd och tips om gruskörning vid pauserna av erfarna ledare, något som kom väl till pass då vägarna ibland var relativt svårkörda, med djupt lösgrus, stora stenar och rötter. De tre nivåerna av turer var en utmärkt indelning. Jag hade bokat både Basic och Advanced scenic, men valde att boka om till enbart Basic, en fullt tillräcklig nivå för en gubbe som jag med kort gruskarriär bakom mig. Jag talade med flera andra åkare som hade kommit till samma slutsats. Överst: BMW Motorrad visade upp hela sitt GSutbud, och ett par R18 framför Säfsen Resort. Mitt: Många grusvägar var det. Är vi verkligen på rätt väg? Underst: En av turledarna är välkänd bland klubbmedlemmar. 24 Bumsen 5 2021