Fokus Placeringar Hur påverkar inflationen sparand
et?
Fokus Placeringar Skydda din aktieportfölj mot inf
lationsspöket
Fokus Placeringar Högre boendekostnader väntar
Fokus Placeringar ”Vi ska vara helt cirkulära 2030
” Intervju Robert Dackeskog vd Duni Group: ”Vi ska vara helt cirkulära 2030” Restriktioner har tagits bort på många håll och vi börjar umgås igen. Trenderna både för uteätande och privata fester är positiva och det gör att Duni Groups vd Robert Dackeskog är optimistisk inför framtiden. Text Ingrid Kindahl Foto André de Loisted 10 PÅ SÄTT OCH vis är det bra att ha pandemin i ryggen när nya negativa händelser inträffar, säger Robert Dackeskog. På Duni Group – liksom i många andra företag – byggdes rutiner upp för att hålla ledningsgrupper och personal informerade och diskutera hur företaget bäst skulle hantera allt oförutsett. – Vi hade ledningsgruppsmöten varje fredag klockan åtta, och nu fortsätter vi med det. Vi lärde oss mycket av pandemin – främst att scenarier sällan blir verklighet, utan det gäller att hantera saker när de inträffar. Men givetvis diskuterar vi nu vad vi gör om energipriserna stiger ännu mer och om det till och med blir elransonering, säger Robert Dackeskog. På den positiva sidan finns ett uppdämt behov av att träffas och umgås. Både i jobbet och privat, ute på restaurang och hemma. Då behövs dukar, ljus och servetter, som tillverkas av ”gamla” Duni, och förpackningar för cafébranschens alla kaffekoppar, salladsskålar och bestick. De två segmenten bildar affärsområdena Duni och BioPak, ett australiensiskt företag som köptes för några år sedan. DEN STORA SKILLNADEN mellan affärsområdena är att Duni är självförsörjande och ansvarar för hela värdekedjan, från råvaror fram till slutprodukt. Man har eget pappersbruk för dukar och servetter, och egna fabriker för att skära till dem. Inom BioPak köps däremot allting in, vilket inte har varit helt lätt under en tid när elpriser skenar samtidigt som det råder transportkris. – Men det har ändå fungerat. Köper du en kaffe på stan utgör pappersmuggen en mycket liten del av totalpriset. Det gör att vi kan höja en del, om än med viss fördröjning, säger Robert Dackeskog. En lärdom från pandemin är att försäljningen har korrelerat nästan exakt med de restriktioner som införts och lyfts i olika länder. När ROBERT DACKESKOG Vd Duni Group bakgrund: 50 år, från Göteborg. Tidigare Nestlé och Findus familj: Fru och två barn. fritid: Mycket sportintresserad. Gillar skidåkning, spenderar somrarna i Båstad.
Fokus Placeringar Har du öppnat orange kuvertet?
Fokus Placeringar Så hanterar vi börsturbulensen
Fokus Placeringar Bolagen höjer priserna