Fokus Placeringar Hur påverkar inflationen sparand
et?
Fokus Placeringar Skydda din aktieportfölj mot inf
lationsspöket
Fokus Placeringar Högre boendekostnader väntar
Fokus Placeringar ”Vi ska vara helt cirkulära 2030
”
INTERVJU /Robert Dackeskog en svårare nöt att knä
cka. Men forskning pågår, bland annat tillsammans med börsnoterade OrganoClick. Det kan bli något baserat på matrester och restprodukter från sockerrörsindustrin. Olika länder använder olika lösningar inom hållbarhetsområdet. I Sverige satsas mycket på återvinning, medan man i Australien jobbar med att kompostera material. Det kommer hela tiden nya system för att slutkunderna ska lämna tillbaka salladsskålen och besticken, så att de antingen kan återvinnas eller åter bli jord. Här är kommunikationen med slutkonsumenten extra viktig. Var ska de lägga skräpet när de har ätit klart? Hur ska det sorteras? – Vi har köpt in oss i två startups i 12 nu den stora marknaden Tyskland är fritt från restriktioner sedan 20 mars, innebär det med största säkerhet en ökad försäljning för koncernen. – Det som gått sämre för oss är framför allt catering. Bröllop och andra stora fester har lyst med sin frånvaro, men nu hoppas vi att det drar i gång igen, samtidigt som uteätandet tilltar. Vi har fler kunder bland kvällsöppna restauranger än exempelvis lunchställen, och vi är inte så beroende av reseindustrin. Hämtmat har varit mycket stort under hela pandemin, och där kommer ju våra produkter in. Man kan alltid hoppas att den trenden fortsätter upp – den var faktiskt stark redan före pandemin. OM MAN SKA tala om negativa världshändelser, finns en tredje som snarast stärker Duni Group. Det handlar om klimatkrisen som ju måste hanteras DUNI GROUP Nettoomsättning, Mkr Operativt resultat, Mkr Rörelsemarginal Årets resultat, Mkr Källa: Duni Group 2021 5 061 279 5,5% 77 2020 4 501 149 3,3% 4 oavsett krig och pandemier. Robert Dackeskog berättar om bolagets ambitiösa planer: – Vår vision är att vara helt cirkulära år 2030 med nettonoll klimatavtryck, säger han. Duni Group jobbar även med att reducera den jungfruliga fossilbaserade plasten (det vill säga ursprunglig plast och inte tillverkad av återanvänt material) från produkterna. Bolaget har arbetat med att minska plastanvändningen under många år, men för att få bort den helt krävs ledarskap, smarthet och innovationer. Exempelvis innehåller pappersdukarna en liten andel plast som gör dem mjuka och behagliga att ta i, och i matförpackningar finns alltid en tunn plastbarriär som hindrar vätskor och fetter från att rinna ut. Det ska försvinna, enligt Robert Dackeskog. – Det är spännande problem, och roligt när man ser att en del lösningar kommer inifrån företaget. Det gäller att låta människor få utlopp för sina idéer. Exempelvis satte två medarbetare i Tyskland i gång att experimentera hemma i sina kök med potatisstärkelse som bindemedel i dukarna i stället för latex, något som visade sig fungera. Plastbarriären i förpackningarna är Tyskland och Spanien som jobbar med QR-koder på återanvändbara förpackningar så att de kan tas tillvara. Den som inte lämnar tillbaka sin skål kan få betala en avgift, säger Robert Dackeskog. HELA TIDEN KOMMER nya lagar och regler, dels från EU, dels från medlemsländerna själva. För ett företag som Duni Group gäller det att inte bara hänga med, utan förutspå vilka steg politikerna kan ta härnäst. Robert Dackeskogs spaning är att lagstiftningen just när det gäller skräp håller på att stramas åt på många håll, och producenterna får ta ett större ansvar – allt går inte att vältra över på konsumenterna. Många av aktieägarna ser fram emot att försäljningen ska ta fart efter pandemin, så att företaget kan återinföra de aktieutdelningar de har varit vana vid. Styrelsen vill dock avvakta ännu en tid, och Robert Dackeskog håller med om att försiktighet är bäst just nu. – Världen måste bli normal igen så att vi kan bygga upp vårt utrymme för utdelning. Sedan vi blev börsnoterade 2007 har vi delat ut två miljarder kronor. Aktien har varit trygg, men pandemin ställde allt på ända. Det är klokt att inte stressa.n Denna artikel är skriven av en journalist och helt fristående från Handelsbankens analys av bolagets aktie.
Fokus Placeringar Har du öppnat orange kuvertet?
Fokus Placeringar Så hanterar vi börsturbulensen
Fokus Placeringar Bolagen höjer priserna