Barnböcker 2020/2021 1
Vad gör en läslots? Läslotsarna är pedagoger som
brinner för högläsning och som har en förmåga att inspirera och entusiasmera. En läslots är en läsande förebild som tillsammans med barn och kollegor upptäcker och utforskar text och bild i meningsfulla sammanhang. Genom att träda in i böckernas fantastiska värld där ord, karaktärer, känslor, miljöer, relationer med mera möts, blir det ett sätt att skapa mening för barnen. Läslotsarna gör läsningen interaktiv genom att läsa med barnen. De gör läsningen till en naturlig del i verksamheten, i de olika lärmiljöerna och i barngrupperna. Läslotsarnas intention är även sprida detta vidare till andra förskolor i sitt rektorsområde. Vårdnadshavare är en viktig resurs i att främja det tidiga läsandet. Hur föddes idén till projektet? Vi har arbetat som språkutvecklare i snart fem år i ett av Malmös mest socioekonomiskt utsatta områden där en stor del av barnen har ett annat modersmål än svenska. Högläsning har visat sig vara en framgångsfaktor för barns tidiga språkutveckling och motiverar både pedagoger och barn. Malmö stads förskoleförvaltning har under de senaste tre åren delat ut flera bokpaket till alla förskolor. Att jobba med högläsning blev naturligt och väckte många pedagogers intresse och nyfikenhet. Vi satsade på kompetensutveckling kring högläsning kopplat till barns tidiga identitets- och språkutveckling. Vi ville skapa ett tydligt koncept och utformade strategier för projektet Läslotsar i förskolan. Ledningsgrupperna uppmuntrade våra idéer och projektet kunde sätta igång med stöd av Kulturrådet. Det är verkligen ett inspirerande och energigivande uppdrag som projektledare och vår drivkraft är att vara verksamhetsnära och att kunna följa läslotsarnas arbete och se vilka spår det sätter hos barnen! Läslotsar i förskolan löper parallellt med våra andra övergripande språkutvecklande insatser i vårt utbildningsområde. Som start på projektet fick varje läslots en ryggsäck. Berätta! Ryggsäckens syfte är att vara ett startskott för rollen som läslots. Innehållet får igång högläsningen på ett nytt sätt genom att väcka förväntan och nyfikenhet hos barnen. Att följa den röda tråden till sagofilten och där bjudas in till läsning via kalimbans magiska toner. Boken som ska läsas sätts i fokus och presenteras på ett vackert glittertyg. Vi vill motivera och inspirera till att varje läslots skapar sin egen unika lässtil tillsammans med sin barngrupp och sina kollegor. Varför är det viktigt att barn läser på förskolan? På förskolan tar barnen del av läsningen i en annan kontext än i hemmet. Pedagogen leder lässtunden med ett medvetet syfte och sätter innehållet i 16 ett undervisningsliknande sammanhang. Barn kan reflektera och återberätta tillsammans med andra barn och med en stöttande pedagog som bekräftar och utmanar. På förskolan involveras läsningen naturligt under barnens dag vilket ger upphov till nya samtal där språket stärks och som sedan smittar av sig i leken. Samverkan med vårdnadshavare kring barnets relation till läsning är väldigt viktig för språkutvecklingen. Vi har medvetet valt att ha med två öppna förskolor för att tillsammans med vårdnadshavare lyfta den tidiga läsningen från 0 år och uppåt. Har ni några tips till förskolor som vill stärka sitt arbete med läsning? Satsa på att vara läsande förebilder. Våga vara kreativ som pedagog och möjliggöra för läsning som inkluderar alla barn i gruppen. Var nyfiken på böcker, läs, läs och frossa i olika genrer. Ha böcker tillgängliga för barnen oavsett ålder, iscensätt läsningen genom att arrangera inbjudande läsmiljöer. Levandegör böckernas innehåll med rekvisita, röst och kropp. Struktur är viktigt, planera för läsning varje dag. Lyssna in, försök att klura ut vad som specifikt fångar barnens intresse och presentera böcker utifrån det. Text: Anna Ringberg, Anna Hällgren