GLAS 1
TEMA SOLCELLER Linnette Bekhøi Dennis Aarø Claus
Husmer DANSK solenergisuccé tack vare prissänkning, avdrag och inmatningslag I Danmark har solenergiutbyggnaden exploderat det senaste året. Det installeras 200 solenergianläggningar i veckan och branschen beräknas redan ha skapat över 1 500 nya danska arbetstillfällen. Det som satt fart på utvecklingen är ett förmånligt investeringsavdrag och en inmatningslag som ger små solkraftsproducenter rätt att leverera sin produktion till elnätet och kvitta den mot sin elförbrukning. Det tillsammans med att priset på solceller har halverats de senaste åren och ökande energipriser gör småskalig solenergiproduktion till en god affär. Med det danska elpriset som idag ligger på omkring 2 kronor och 50 öre går investeringen att räkna hem på 8–10 år. Efter det ger anläggningen gratis el i minst 10 år till. Under det senaste året har det installerats tusentals nya solenergianläggningar i Danmark. I Sverige som ligger i Europas bottenliga när det gäller investeringar i solenergi har det installerats några hundra anläggningar de senaste tio åren. För de större glasfasadföretagen har den snabba ökningen av investeringarna i resten av Europa öppnat spännande nya möjligheter. Bland annat Schüco, Hydro och Sapa har utvecklat ett brett sortiment av solceller som kan integreras i deras byggsystem. Men när det gäller takinstallationer av glasade solceller och termiska solpaneler är det nästan uteslutande renodlade solenergiföretag som lagt beslag på marknaden. – Det här är en utveckling som gått väldigt snabbt. Än så länge har våra medlemsföretag inte riktigt hängt med i svängarna. Det finns en del större glasfasadsföretag som nischar sig. Men det är fler och fler som börjar intressera sig för utbildning och marknadsutveckling, säger Linnette Bekhøi, som är teknisk rådgivare på den danska glasbranschföreningen. Dennis Aarø på Geia Solar som installerat över 300 solenergianläggningar i Danmark de senaste åren tror dock inte att glasbranschen kommer att klara av att utmana de specialiserade installationsföretagen. – Vi köper redan våra produkter direkt från tillverkarna och monterar dem hos slutkunderna med minsta möjliga mellanhänder. Glasbranschen och de stora tillverkarna av aluminiumsystem blir bara ett fördyrande mellanled. – Erfarenheterna från Tyskland och Danmark visar att glasbranschen är för trög och konservativ för att hänga med i utvecklingen. Jag tror inte att man kommer att kunna konkurrera på allvar med oss. GLAS 17 Claus Husmer på Husmer Glas och Facader i Fredriksund, som säljer och installerar fönster, solskydd och aluminium- och glaspartier, är dock en av de danska glas- och fasadföretagare som tror på en bra tillväxt inom solenergisektorn. – Vi har redan ett brett kundkontaktnät och är vana att arbeta med energikalkyler och projektledning. Det är en naturlig utveckling för oss att också sälja och montera solceller både i kommersiella fastigheter och småhus. Vi har precis börjat lämna anbud på villainstallationer och jag räknar med vi kommer att öka vår årsomsättning med 2–3 miljoner kronor och sälja och montera 10–20 solenergianläggningar per år, säger Claus Husmer. Totalt beräknas den danska installationsmarknaden för solceller vara värd omkring 2–3 miljarder kronor per år.