Lera 1
Lera SKÄRVOR
Lera LISSABONS MAAT
Lera STINSON TRANSPORT CENTRE
För det är inte vilka plattor som helst som klär
fasaden. De klargula plattorna fyller inte bara en estetisk funktion, de har också förmågan att rengöra sig själva. Självrengörande plattor är behandlade med titandioxid, TiO2, ett naturligt ämne som bland annat används som vitt pigment för tillverkning av livsmedelstillsatser och tandkräm, och som effektivt bryter ner avgaser och damm. Regnvatten sköljer sedan plattorna rena. Vad kan passa bättre för en byggnad som dygnet runt trafikeras av hundratals bussar? – Vi bestämde oss tidigt för att använda keramik i fasaden. Det handlade om att plocka upp elementen från loggan, i det här fallet den gula färgen, och med byggnaden förstärka varumärket. Keramik visade sig vara det bästa materialet för gestaltningen. Uppdragsgivaren var inte helt övertygad om att gult var den bästa färgen, men vi lyckades övertyga dem och nu är de jättenöjda, säger Jean-François Gagnon. Han fortsätter: – Det är en enorm byggnad, så vi ville hålla underhållet nere. Därför valde vi keramiska plattor som rengör sig själva. Det är en bussdepå som med sitt fasadmaterial aktivt förbättrar miljön i dess närhet. ATT INTE HA en negativ inverkan på miljön runtomkring, trots den tunga trafik som byggnaden är gjord för att inhysa, var viktigt. Ett antal åtgärder finns på plats för att minimera negativ inverkan. – Byggnaden är enorm, som sex fotbollsplaner, och den största utmaningen var att integrera den väl i sin omgivning. Därför äger all cirkulation rum inne ” DET ÄR EN ENORM BYGGNAD, SÅ VI VILLE HÅLLA UNDERHÅLLET NERE. DÄRFÖR VALDE VI KERAMISKA PLATTOR SOM RENGÖR SIG SJÄLVA.” JEAN-FRANÇOIS GAGNON, ARKITEKT i byggnaden, alla bussar som kommer och går vänder inne i byggnaden och inte utanför. På så sätt stör inte verksamheten området runt omkring. För att ytterligare smälta in i landskapet har Stinson Transport Centre fått ett grönt tak. – Vi har valt att anlägga ett grönt tak för att byggnaden ska smälta in i landskapet så gott det går. Byggnadens skyline smälter samman med landskapets former och låter den bli ett med det. Arbetsprocessen har varit väldigt intressant och jag tycker att vi verkligen lyckats med varumärkesbyggandet. DE STORA GLASPARTIERNA i fasaden kan tolkas som ett slags fönster mot framtiden. – Vi har valt att låta byggnaden öppna sig mot omgivningen och låta förbipasserande titta in. Vi vill att den ska föra en dialog med gatorna och människorna eftersom vi tror att det kommer att underlätta vidareutvecklingen av det här området. Den största utmaningen var att integrera byggnaden i omgivningen och det tycker jag att vi har lyckats med, säger Jean-François Gagnon. Stinson Transport Centre har mottagit en guldcertifiering i det internationella miljöklassningssystemet Leed. LERA #4 2015 21
Lera PORTRÄTTET
Lera KAKELSPANING
Lera FORM & TEKNIK
Lera KAKLAT KAFÉ
Lera STORA KAKELPRISET
Lera KAKELDETALJEN
Lera ATT SÄTTA SPÅR
Lera KERAMIKDESTINATIONEN
Lera KRÖNIKA