Lera 1
Lera SKÄRVOR
Lera LISSABONS MAAT
Lera STINSON TRANSPORT CENTRE
Lera PORTRÄTTET
PORTRÄTT: MARIA ÄNGQUIST KLYVARE U Verket Sickla
vatten kombinerar ljud och ljus. Q Med verket Chinagirl ville Maria Ängquist Klyvare uppmärksamma att 3 200 flickor försvinner varje dag i Kina. E Dottern Julia var inspiration till verket Julias öga i Hammarby sjöstad. MARIA ÄNGQUIST KLYVARE VÄLJER TRE FAVORITPROJEKT Sickla vatten, komposition i ljud och ljus, Nacka 2012. – Jag kände mig som en dirigent som skapade ljus och ljud till en vacker gestaltning. Julias öga, Hammarby sjöstad 2008. – Julia är min dotter och min inspiration till verket Giant Julia som består av två verk, Julias öga och Julias hand. Fungerar som visuellt fokus för förbipasserande på gatan och för de boende på gården. Språk, mosaik till ett badhus i Oskarshamn, 2006. – Verket består av en text på Kufik, en gammal arabisk skriftstil. Texten är en dikt av poeten Jalal al-din Rumi som levde i Persien på 1200-talet. Det är första gången dikten översatts till svenska. Detta är tydligt i många av Maria Ängquist Klyvares verk som består just av delar som sammanfogas till en helhet, fullt urskiljbar först när man tar ett steg tillbaka och betraktar verket på håll. – Det är en metafor för livet. Saker syns bättre på långt håll, på nära håll syns bara delarna. Om du kisar och försöker hitta de större formerna och inte bara fokuserar på detaljer kommer du att förstå mer, backar man så ser man de större strukturerna, förklarar hon. En av de utställningar som fått mest uppmärksamhet är China Girl, ett antal verk som behandlar det faktum att 3 200 flickor 0-4 år försvinner varje dag i Kina. – Jag fick en inbjudan 2005 att göra ett verk för Fule International Ceramic Art Museums i Fuping. Jag började läsa på om Kina och fann att det fattas 50 miljoner flickor och kvinnor. Det var svårt att ta in. Jag kände att jag måste berätta om det för omvärlden – men hur skulle jag få människor att förstå allvaret utan att värja sig? I verket ingår bland annat en mosaik som föreställer ett flickansikte samt ett verk bestående av ” Keramiken är mitt material framför andra. Du hittar leran i marken, den har plasticitet, du bränner den och den håller i flera tusen år. Den transformationen är fascinerande.” MARIA ÄNGQUIST KLYVARE 24 3 200 ansikten i keramik. Utställningen har sedan dess visats på 14 konsthallar och museer i Sverige och Tyskland. När Lera träffar Maria Ängquist Klyvare är hon nyss hemkommen från Jingdezhen, en stad i sydöstra Kina som ofta kallas keramikens huvudstad, där ett av verken från China Girl visas nu. – Det jag vill med min konst är att bidra med hopp och insikt. Jag har fått en fantastisk respons på China Girl och det känns som om det kommer att bli någon typ av fortsättning i Kina. HENNES EGEN KÄRLEK till keramiken menar hon bygger på materialets mångsidighet och stora föränderlighet. – Keramiken är mitt material framför andra. Du hittar leran i marken, den har plasticitet, du bränner den och den håller i flera tusen år. Den transformationen är fascinerande. Sedan älskar jag att arbeta med händerna. Min mormor och morfar var bönder, de hade alltid händerna i jorden. Leran är min jord. Den grundar mig vilket är bra eftersom en del av mig lätt försvinner upp i skyn. Av Svenska Institutet blev Maria Ängquist Klyvare tillfrågad att medverka i ett projekt som skulle förbättra svenskars bild av Turkiet. Tillsammans med arkitekten Ulla Kastrup och en grupp turkiska och svenska konstnärer och arkitekter tog hon fram förslag på hur ett nutida Hamam skulle kunna se ut. Till projektet användes de berömda turkiska Iznik-kakelplattorna som härstammar från en uråldrig tradition. – Hamam är en intressant plats där man möts utan kläder, utan uniform. En jämlik mötesplats LERA #1 2017
Lera KAKELSPANING
Lera FORM & TEKNIK
Lera KAKLAT KAFÉ
Lera STORA KAKELPRISET
Lera KAKELDETALJEN
Lera ATT SÄTTA SPÅR
Lera KERAMIKDESTINATIONEN
Lera KRÖNIKA