Lera 1
Lera SKÄRVOR
Lera LISSABONS MAAT
Lera STINSON TRANSPORT CENTRE
Lera PORTRÄTTET PORTRÄTT: MARIA ÄNGQUIST KLYVARE M
ED LERAN SOM SPRÅK Maria Ängquist Klyvare har använt keramiken för att bygga relationer med Turkiet och låtit leran ge kinesiska flickor en röst. Men allt började på Hötorget i Stockholm för mer än 40 år sedan. Text HEDVIG ANDERSSON Bild EMELIE OTTERBECK M 22 aria Ängquist Klyvares kärlek till keramiken är villkorslös. – Keramiken är min första kärlek. Jag arbetar i andra material också, men inget går att jämföra med keramik, säger Maria Ängquist Klyvare. Hennes keramiska utsmyckningar finns att se på offentliga platser i Sverige men också i Norge, Tyskland och Kina. Intresset för materialet väcktes i samband med att hennes mamma gick på keramikkurs. – Jag var väldigt fascinerad när hon kom hem med sina verk. Min kompis hade en skivspelare som vi försökte dreja på och förstörde naturligtvis den. Jag gjorde en byst av Steve McQueen med egenhändigt uppgrävd lera och vi hade utställningar med våra verk, berättar hon. Maria Ängquist Klyvare har gått på Nyckelviksskolan men menar att hon egentligen är autodidakt. – Vi var ett gäng som startade en keramisk verkstad i Stockholm på 70-talet. Vi jobbade fem dagar i veckan och den sjätte dagen sålde vi våra verk på Hötorget. Sedan stoppade vi pengarna i fickan och levde på dem till nästa vecka. När hon tröttnat på att stå på Hötorget i ur och skur grundade hon tillsammans med andra keramiker Keramikgruppen Kaolin, namngiven efter den vita kaolin-leran från den kinesiska byn Gaoling som användes i de världsberömda porslinsfabrikerna i staden Jingdezhen. – På Kaolin fick jag min första bestseller, en kopp MARIA ÄNGQUIST KLYVARE ÅLDER: 63. BOR: Nacka. FAMILJ: Sambon Jan, barnen Julia och Theo och barnbarnen Valter och Ella. YRKE: Konstnär och keramiker. SENAST LÄSTA BOK: Handbok för städerskor av Lucia Berlin. SENAST SEDDA FILM: Jag följer serien Wasteland. INTRESSEN: Resa, jobba, yoga och vara med min familj. INSPIRERAS AV: Glädje, kreativitet och mod. som alla ville ha. Nu skulle allt bli enklare trodde jag men istället hamnade jag i en kris. Jag arbetade sex dagar i veckan men kunde knappt överleva ekonomiskt, även om allt jag tillverkade såldes. Hon fortsätter: – Jag frågade mig om jag istället skulle göra något helt annat, men bestämde mig ändå för att fortsätta – i en ny riktning. Jag gjorde min första skulpturala utställning och genom den fick jag mitt första offentliga uppdrag och har i princip haft uppdrag sedan dess. Utställningen hette ”Spår” och bestod av ett antal verk i mosaik och fragment av byggnader. – Jag var intresserad av arabiska mönster, det matematiska och abstrakta. På den här tiden gjorde jag alla plattor själv. Det var väldigt fascinerande att se hur de små enskilda plattorna blev till en helhet. ”Helheten är förmer än summan av sina delar” sa författaren och professorn Paul Davies och de blev mina ledord. LERA #1 2017
Lera KAKELSPANING
Lera FORM & TEKNIK
Lera KAKLAT KAFÉ
Lera STORA KAKELPRISET
Lera KAKELDETALJEN
Lera ATT SÄTTA SPÅR
Lera KERAMIKDESTINATIONEN
Lera KRÖNIKA