Lera 1
Lera SKÄRVOR
Lera LISSABONS MAAT
Lera STINSON TRANSPORT CENTRE
Lera PORTRÄTTET
Lera KAKELSPANING
Lera FORM & TEKNIK
Lera KAKLAT KAFÉ
Lera STORA KAKELPRISET
Lera KAKELDETALJEN
Lera ATT SÄTTA SPÅR REPORTAGE: VÅRBY CENTRUM ET T
K A K E L PRO J E K T ATT SÄTTA SPÅR I Vårby centrum finns en kaklad pelare med illustrationer och ordspråk från hela världen. Konstnären Eva Larsson berättar om ett projekt som med keramiken som uttryck visat att likheterna människor emellan är större än olikheterna. Text EVA LARSSON I dén till projektet började med att Konsthantverkscentrum undrade om jag var intresserad av att arbeta konstnärligt med elever i grundskolan inom ramen för Skapande skola. Skapande skola är en statlig satsning som ska stärka samverkan mellan skolan och det professionella kulturlivet. Målet är att eleverna ska få tillgång till kultur inom skolans ramar och på så sätt ges möjligheter att uttrycka sina tankar genom kultur och konst. Att sätta spår i sitt närområde är viktigt för alla människor. Det är ett sätt att ta en plats i besittning, att göra den till sin egen. Detta var ursprunget till min idé om projektet. Eftersom jag tidigare arbetat med bildöverföring på kakel såg jag möjligheten att använda denna metod för att skapa ett beständigt verk för offentlig miljö. Med draghjälp av eldsjälarna Annie Bodelson, Wessen Beshah och Thomas Oredsson som arbetar i Vårby, kunde projektet i bli verklighet. Annie och Wessen är lärare på Vårbyskolan och bidrog med kunskap och ett stort engagemang. Deras inarbetade relation till eleverna var viktig. Thomas har hand om sociala frågor på Balder fastigheter som äger centrumbyggnaden. Hans arbete och engagemang har varit en tillgång för hela Vårby. FINANSIERING av projektet löstes genom bidrag från Skapande skola, Balder fastigheter och en hel del välvilliga sponsorer. Leran till projektet skänktes och plattsättarna, som gjorde ett fantastiskt jobb med att sätta upp alla personliga och ojämna kakelplattor, skänkte halva sin arbetskostnad. Till en början deltog 220 elever i Vårbyskolan. Bildsalen förvandlades till en kakelfabrik där över 1 200 kakelplattor tillverkades. Det tecknades självporträtt och gjordes reliefer i mängder. Vårby är en mångkulturell förort söder om Stockholm där det talas över 32 språk. Eftersom ordspråk skulle klä pelaren forskades det hemma hos elevernas släktingar och föräldrar. På skolan engagerades också alla hemspråkslärare. Ryktet spred sig om projektet och skolan öppnades för föräldrar och andra som ville delta. Vuxna och barn från området strömmade till. Med de 1 200 plattorna har nu förmodligen alla i Vårby en syster, bror, släkting eller vän som har deltagit i projektet. Vi var väl medvetna om riskerna och när det tuffa gänget som hänger i centrum högljutt förklarade att ”det där kommer att vara förstört på några dagar” blev jag aningen tveksam. Hade vi varit alltför naiva? Glädjande nog hörde jag senare ryktesvägen att samma gäng nu lika högljutt vaktar pelaren mot potentiella skadegörare. De har alltså förvandlats till ”pelarens väktare”. NÄR MAN NU går förbi möts man av alla dessa bilder och ordspråk. Översättning till svenska finns inte på pelaren eftersom intentionen var att skapa en samlingspunkt där möten och diskussioner uppstår. Om man är nyfiken och inte hittar någon som kan berätta finns en pärm på biblioteket i närheten där alla ordspråk är översatta till svenska. Det vi kan konstatera är att grundbetydelsen i olika kulturers ordspråk är slående lika. Sida vid sida hänger nu dessa kloka ord och visar att likheterna mellan kulturer och människor är större än olikheterna. För mig var mötet med alla Vårbybor fantastiskt. Jag blev påmind om de resor jag gjort i världen där jag blivit fint mottagen och fått ta del av olika människors kulturer. Här finns det bästa samlat på en plats, det gäller bara att ta vara på alla kunskaper. Projektet visade också på vilken kraft och glädje som infinner sig när alla drar åt samma håll. Om jag fick önska skulle det snart vara dags för nästa pelare. Det finns nämligen två stycken till i Vårby centrum och snart en ny kull elever i skolan. 46 LERA #1 2017
Lera KERAMIKDESTINATIONEN
Lera KRÖNIKA