Bumsen 1
Nöjesfältet Bandag På fredagen körde jag tillbaka
till Ring Knutstorp för att besöka klubben och kolla in när besökarna fick testa BMWs modellutbud på banan. Denna dag var lite svalare, men solen sken och vinden blåste rätt kraftigt. Vid banan stod ett antal representanter för BMW-klubben D15 i klubbtältet – Michael Karlsson, Staffan Tiliander, Johnny Thörn, med flera- De grillade korv som hade strykande åtgång, bryggde kaffe, bjöd på kakor och värvade medlemmar – det blev två nya vid mitt besök. Ordförande Andreas Wennborg hade kört ner från Stockholm för att nyttja de två av klubben subventionerade bandagarna i sadeln på sin K 1600 Bagger, och använde tiden väl. Mellansnack och fotografering när vi tog en bensträckare på Heritage-turen marlandskapet med ljusgröna skogar och de gulblommande, nästan självlysande rapsfälten. Jag körde en R18 Classic som var något modifierad med singelsadel, fotplattor och tå-häl-växelpedal. Jag valde denna kåplösa variant för att få lite svalkande vind på mig efter en varm dag på banan, temperaturen var strax över 22°C. Jag kände mig felklädd i Rukka-ställ och integralhjälm. Borde ha haft skinnpaj, jeans, sneakers och jethjälm som vissa av de andra journalisterna, som åkte bil hit med både klädsel för bankörning och outfit för Heritage-turen i bagaget. BMWs stora Heritage-hojar är som skapta för de små, kurviga landsvägarna. I lugn takt rullade vi fram, burna av det mäktiga vridet från de gigantiska cylindrarna. Väghållningen är bra, så länge det inte går för fort. I ett anfall av kurvglädje skrapade jag vänster fotplatta i asfalten, lyfte snabbt foten så att fotplattan kan fjädra upp en aning, och slog av på takten för att åter njuta av en något mer avspänd körning. I ett eftersnack med Rolands Stokker yttrade han de nästan bevingade orden ”We are working in the toy industry – Vi arbetar i leksaksbranschen”. Så sant som det är sagt. 10 Bumsen 3 2023 Johnny Thörn, Michael Karlsson med flera grillade korv i klubbtältet. Många tog för sig. Jag går runt och insuper atmosfären, den är rätt tillbakalutad. Vi snackar motorcyklar, utbyter erfarenheter och har trevligt. Gasglada män och kvinnor avlöser varandra på banan varje halvoch heltimme, men ute på banan tar många det lugnt, ovana vid bankörning som de kanske är. En förare laddar lite för mycket och kör av, men kommer lindrigt undan som tur är. Vissa pass på banan gick fortare, och lät mer. Det fanns trots allt några riktiga ”rejsputtar” på plats, med riktiga banhojar ditkörda i buss eller på släp. De gasade ordentligt på den knixiga och kuperade banan men återvände in i depån